چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحول گرا و رهبری مراوده ای بر وجدان دبیران متوسط شهرستان ساری بود. روش: از بین650 نفر دبیر 250نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و برطبق جدول گرجسی و مرگان انتخاب شده اند و برای مدیران حجم جامعه با نمونه برابر بود. ابزار پژوهشی مشتمل بر پرسشنامه استاندارد شده ی رهبری تحول گرا و رهبری مراوذده ای وار نر بارک که توسط43 نفر از مدیران مدارس پاسخ داده شد. و پرسشنتامه ی استاندارد شده ی وجدان کاری ایرج سلطانی که توسط 210نفر از دبیران مدارس پاسخ داده شد. پایایی درونی پرسشنامه وجدان کاری لا استفاده از آزمون آۀفای کرونباخ 802/. بدست آمد. جهت تجزیه و تحللی داده ها از دو روش آمار توصیفی (جدول توزیع فراواتنی ، رسم نمودار، میانگین و انحراف معیار)و آمار استنباطی(آزمونtمستقل و آزمونANOVA ). استفاده شده است. یافته ها: بررسی سوال اول و دوم نشان داد بین سبک رهبری تحول گرا و مراوده ای زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد نتایج سوال سوم و چهارم و پنجم نشان داد که سطح تحصیلات و سنوات خبر سبک رهبری تحول گرا و رهبری مراوده ای تاثیر ندارد. بررسی سوال ششم و هفتم و هشتم و نهم نیز نشان داد که سطح تحصیلات و سنوات جدمت بر وجدان کاری زنان و مردان تفاوت معناداری ندارد . نتایج حاصل از سوال دهم تحقیف نیز نشان داده است که وجدان کاری زنان بیشتر از وجدان کاری مردان بوده و بین وجدان کاری زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد.