چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش شیوه های فرزندپروری بر راهبردهای حل تعارض بین والدین و فرزندان در دانش آموزان دختر دوره راهنمایی مدارس شهر کرمان انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی می باشد و در آن از طرح پژوهشی گروه کنترل نابرابر استفاده شده است. جامعه آماری شامل والدین دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر کرمان و نمونه آماری شامل 70 نفر از والدین دانش آموزان دختر مدارس شهر کرمان (40 مادر و 30 پدر) می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند از بین مدارس شهر کرمان انتخاب شدند و به 2 گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 35 نفر) تقسیم شدند. ابتدا هر دو گروه در مرحله پیش آزمون به مقیاس راهبردهای حل تعارض اشتراس پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل قرار گرفتند یعنی 10 جلسه آموزشی در طول دو هفته متوالی (هر دو روز یک جلسه) و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به آنان ارائه شد، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. مجددا مقیاس راهبردهای حل تعارض در مرحله پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش شیوه های فرزند پروری به والدین بر راهبردهای حل تعارض فرزندان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه این فرضیه با نتایج پژوهشهای دیگری که بطور موازی، نیکلسون (2002)، ویدانوف و دان نلی (1998) و هیبتی (1387) انجام داده اند، تقریبا همخوانی دارد و نشان دهنده این است که آموزش برای یک والد خوب بودن، حل تعارض بدون استفاده از پرخاشگری کلامی و آگاهی از شیوه های درست تربیتی، برطرف شدن مشکلات رفتاری والدین و کلا رفع ضعف در مهارت فرزند پروری، لازم و ضروری است.
از آنجا که خانواده و والدین به عنوان سیستم مهمی که در پیشرفت فرزندان به خصوص در دوران نوجوانی تأثیر زیادی دارد، در نظر گرفته شده اند، پژوهشهای زیادی نشان داده است که رفتار های فرزند پروری به عنوان متغیرهای مهمی هستند که در انگیزه پیشرفت، خودباوری و ایجاد خودپنداره مثبت در کودکان و نوجوانان سهیم اند و رفتارهای نامناسب فرزند پروری، تعارضات مخرب و پرخاشگری های کلامی در ارتباط بین طرفین آثار زیانباری را برای مدت طولانی بر جای خواهد گذاشت (کسکین، 2008).
در زمینه مقایسه تحقیق حاضر با تحقیقات موازی سایر پژوهشگران، می توان عنوان نمود که همواره آگاهی والدین از شیوه های فرزند پروری و آموزش آنها در این زمینه برای حل تعارضات، ارتباط مؤثر و کمک به رشد عاطفی و شناختی فرزندانشان مؤثر است و همچنین والدین با شرکت در کلاسهای آموزش شیوه های فرزند پروری، نگرش مثبتی نسبت به رفتارهای فرزندان خود پیدا کرده و از راهبردهای منطقی برای حل تعارض استفاده می نمایند و راهبرد استدلال منطقی را به راهبرد پرخاشگری کلامی و بدنی ترجیح می دهند."