چکیده:
<p>در کشور ما به علت ضرورت ابتنای کلیه‌ی قوانین بر مقررات اسلامی و تطبیق با شریعت، نیازمند بررسی فقهی جایگاه پیوند اعضا می‌باشیم. همچنین آیاتی از قبیل آیه32 سوره مائده، لزوم تلاش برای نجات زندگی انسان‌های در معرض خطر را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. در مقابل، به دلیل آنکه اقدام به انجام این مهم می‌تواند با منافع و حقوق اهداء کننده و خانواده وی نیز در تعارض باشد، لزوم وجود قانونی مدون و کارآمد ضروری به نظر می‌رسد. در این میان، بررسی راهکارهای حقوقی حمایت از پیوند اعضا و توجیه مبانی فقهی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.</p>
خلاصه ماشینی:
"معیار قانونی تعیین مرگ مغزی در شش بند و سه تبصره تدوین گردید تا با توجه به پیشرفت هایی که در مورد پیوند اعضا صورت گرفته است ، بتوان از اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی در جهت بهبود و نجات جان دیگران و یا ارتقای کیفیت زندگی و طول عمر آنان استفاده نموده و همچنین به طور مستقیم و غیر مستقیم در میزان هزینه های درمانی صرفه جویی نمود؛ اما هیچ کدام از این معیارها و قوانین به مناقشات عقلی و فکری در حوزه های فقه ، حقوق ، پزشکی ، جامعه شناسی ، فلسفه و اخلاق درباره مرگ مغزی به علت اهمیت موضوع و تبعات وسیع هرگونه تصمیم گیری در این زمینه پایان نداده است .
خرازی ، سید محسن ـ (١٤٢٢ ق)، مجله فقه اهل البیت ، ش ١٩، مؤسسه دائرة المعارف اسلامی راغب اصفهانی ، حسین بن محمد ـ (١٣٧٦)، معجم مفردات الفاظ قرآن ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات مرتضوی طاهری ، حبیب الله ـ (١٣٧٨)، پیوند اعضا از دیدگاه اسلام ، مجله مجتمع آموزش عالی ، شماره ٣، ٨٥ تا 104 قادی پاشا، مسعود؛ نیکیان ، یدالله ؛ صالحی ، محمد و تاج الدینی ، زهره ـ (١٣٨٧)، بررسی نگرش پزشکان نسبت به اهدای عضو و میزان آگاهی از قوانین و مقررات و روند انجام آن در مرگ مغزی ، مجله پزشکی قانونی ، شماره ٥٠، ١١٢ تا ١١٦ قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است ، مصوب ١٣٧٩ کلینی ، محمدبن یعقوب ـ (١٣٦٢)، اصول کافی ، جلد پنجم ، دارالکتب الاسلامیه ، ص٣١٣، حدیث ٤٠ لاریجانی ، باقر و زاهدی ، فرزانه ـ (١٣٨٤)، طب و اخلاق پزشکی نوین ، مجله دیابت و لیپید ایران ، دوره ٤."