چکیده:
سرمایۀ اجتماعی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر، توجه صاحبنظران علوم مختلف ازجمله مدیریت را به خود معطوف داشته است. در منابع این تحقیق، به ابعاد و شاخصهای متعددی برای مفهوم سرمایههای اجتماعی اشاره و ارتباط آنها با بسیاری متغیرهای دیگر بررسی شده است. نکتۀ درخور تأمل این است که اگرچه این ابعاد و شاخصها را میتوان جداگانه تحلیل کرد؛ اما در واقع مجزا نیستند و با یکدیگر رابطه دارند. در این راستا، مقالۀ حاضر در صدد است تا روابط علی و معلولی میان ابعاد و شاخصهای مفهوم سرمایۀ اجتماعی را شناسایی کند. با استفاده از نظر چهارده نفر ازخبرگان این حوزه در دانشگاه تهران و بهرهگیری از تکنیک تصمیمگیری چندشاخصۀ دیمتل در فضای فازی، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک از شاخصهای سرمایۀ اجتماعی در شبکۀ ارتباطات متقابل میان آنها تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که شاخصهای مربوط به ابعاد شناختی و ساختاری سرمایۀ اجتماعی در گروه شاخصهای علت و شاخصهای مربوط به بعد رابطهای سرمایۀ اجتماعی، در گروه شاخصهای معلول قرار میگیرند.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از نظر چهارده نفر ازخبرگان این حوزه در دانشگاه تهران و بهره گیری از تکنیـک تصـمیم گیـری چندشاخصـۀ دیمتل در فضای فازی، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک از شاخص های سرمایۀ اجتماعی در شـبکۀ ارتباطـات متقابـل میـان آنهـا تعیین شد.
برای مثال ، در یکی از تحقیقات اخیر، مفهوم سرمایۀ اجتماعی به چهار بعـد شناختی، ساختاری، افقی و عمودی تقسیم شـده و شـاخص هـای زیرمجموعـۀ هریـک شناسـایی شده اند (٦٣ :٢٠١٥ ,Kawachi &Villalonga-Olives ).
در این مقاله ، پنج متغیر زبانی که برای تعیین میزان تأثیرگذاری شاخص های سرمایۀ اجتماعی بر یکدیگر به کار میروند و معادل فازی آن هـا، در جـدول ١ نشـان داده شده اند.
تبدیل مقادیر فازی به مقادیر قطعی def lij 2mij uij x ij 4 تحلیل داده ها و یافته های پژوهش جداول متقاطع قضاوتی به شکل پرسش نامه میان خبرگان توزیع شد و نظرهای تخصصی ایشان در مورد رابطۀ متقابل نه شاخص تشکی دهندة متغیر سرمایه های اجتماعی (اعتماد، هنجارها، تعهـدات و روابط متقابل ، هویت مشترک، پیوندهای شبکه ، شکل و ترکیب شبکه ، تناسب سـازمانی، زبـان و علائم مشترک و روایت های مشترک) استخراج شد.
دیاگرام روابط علی و معلولی میان شاخص های سرمایۀ اجتماعی نتیجه گیری و پیشنهادها در دیاگرام روابط علی و معلولی میان شـاخص هـای سـرمایۀ اجتمـاعی در شـکل ١، محـور افقـی (R+C) است که نشان دهندة مجموع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری یک شاخص در کل شبکۀ روابط یـا به عبارتی، میزان اهمیت هر شاخص است ."