چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک از وضعیت رهبری خدمتگزار و رابطۀ آن با سرمایۀ اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش همبستگی است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان بانک کشاورزی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. نیز متناسب با حجم هر طبقه، 196 نفر بهعنوان نمونۀ آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش، از دو پرسشنامۀ استاندارد رهبری خدمتگزار و سرمایۀ اجتماعی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده نرمافزار آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که ادراک از رهبری خدمتگزار و مؤلفههای آن، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد. بین رهبری خدمتگزار با سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"علیرغم این مهم ، پژوهش حاضر در صـدد اسـت در راسـتای پـژوهش هـایی کـه در گذشـته درخصوص رهبری خدمتگزار و سرمایۀ اجتماعی صورت گرفته است ، ضمن تأیید یافته های آن در شرایط و فضایی که بر بانک های دولتـی کشـور حـاکم اسـت ، بـه شناسـایی روابـط بـین رهبـری خدمتگزار و سرمایۀ اجتماعی بپردازد؛ چراکه خلـع پژوهشـی در جامعـۀ آمـاری مـذکور احسـاس می شود.
نتایج حاصل با یافته های پژوهش هوشیار (١٣٩١) که به بررسی وضعیت رهبری خـدمتگزار در کارکنان بانک ملت پرداخت ، همسو است ؛ زیرا در ایـن پـژوهش نیـز مشـخص گردیـد کـه تمـام ویژگی های رهبری خدمتگزار در سازمان مورد مطالعه در وضعیت مناسبی قرار دارد.
به استنباط پژوهشگر می توان بیـان کـرد کـه هـدف اصـلی سـبک رهبـری خـدمتگزار، ایجـاد بهبودهایی در رهبری سازمان ها و در شرایط محیطی مختلـف اسـت کـه توجـه بـه ابعـاد رهبـری خدمتگزار در راستای ارزش دادن به افراد، مورد پذیرش قراردادن آنان ، توسعۀ فرصت های یادگیری و رشد، ایجاد روابط بین شخصی، نشان دادن اعتماد، فراهم کردن زمینـۀ رهبـری و تـلاش بـرای بـه اشتراک گذاشتن رهبری و تفویض اختیـار در ایـن زمینـه مـی توانـد در راسـتای افـزایش سـرمایۀ اجتماعی مؤثر باشد.
مدیران می توانند با انجام رفتارهای از قبیل رعایت اصول اخلاقی، برقـراری روابـط خـوب ، ارزش قائل شدن به تفاوت های فردی و فرهنگی، صادقانه خود را ارزیـابیکـردن ، شـنونده و سـنگ صـبور کارکنان بودن ، نیازهای کارکنان را به نیازهای خود مقدم داشتن ، برنامه هـا و اهـداف روشـنی بـرای کارکنان ترسیم کردن ، استفاده از روابط دوستانه به جـای قـدرت رسـمی و رفتارهـای از ایـن دسـته ممکن است سبب افزایش سرمایۀ اجتماعی در میان کارکنان شوند."