چکیده:
یکی از اهداف و وظایف مهم آموزشوپرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه دانشآموزان و تربیت انسانهای سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. از آنجاییکه دانشآموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور در دستیابی به اهداف نظام آموزشی، نقش و جایگاه ویژهای دارند، توجه به این قشر از جامعه از لحاظ آموزشی و تربیتی، باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی جامعه را موجب میگردد. با وجود این، از کل دانشآموزانی که وارد سیستم آموزشوپرورش میشوند، تعداد کمی از آنها میتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و در این عرصه موفق گردند و عملکرد تحصیلی خوبی از خود نشان دهند. یکی از عوامل مهم و اثرگذار در عملکرد تحصیلی دانشآموزان، فرسودگی تحصیلی۱ است (میکائیلی، افروز، قلیزاده ۱۳۹۱) در این مقاله سعی بر آن داریم تا مفهوم فرسودگی تحصیلی را توضیح داده و عوامل موثر بر آن را برشمریم
خلاصه ماشینی:
"یکی از این عوامل، تکراری بودن مطالب درسی و نبود امکان انتقال کاربرد آنها در عالم واقع و اینکه فرد احساس کند که امکان استفاده از مطالب آنها وجود ندارد، این موضوع باعث میشود فرد نسبت به مطالب درسی بیعلاقه شود و درس برایش خستهکننده گردد، در نتیجه به کوشش و تلاش در این موضوعات تمایلی نشان نمیدهد و برای فرسودگی تحصیلی زمینه را فراهم میکند.
نتایج به دست آمده از پژوهش معرفت و همکاران (۱۳۹۰) و همبستگی منفی و معنیدار بین مؤلفههای هوش هیجانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با توجه به اینکه هوش هیجانی بالا، مولد سلامت روانی- اجتماعی و بیانگر شناخت بهتر احساس و هیجانات خود و ارزشمند و توانا ساختن خود و در نهایت داشتن نگرش مثبت به زندگی و رضایت و لذت بردن از آن است (زهراکار،۱۳۸۶) لذا میتواند یکی از ارکان کاهش فرسودگی تحصیلی باشد.
چنانچه تکالیف تحصیلی زیاد باشند و فرد منابع لازم را در اختیار نداشته باشد در معرض استرس قرار میگیرد و توانایی و انگیزش او برای انجام تکالیف درسی کاهش مییابد (نعامی، ۱۳۸۸) در دانشگاهها از جمله منابع مهمی که دانشجویان برای انجام دادن وظایف تحصیلی باید داشته باشند، کتابخانه و سایتهای اینترنتی است.
یکی از مواردی که باعث خستگی هیجانی و استرس در دانشآموزان میشود، کمبود منابع لازم برای انجام دادن وظایف تحصیلی است افراد دارای انگیزۀ پیشرفت بالا به تکالیفی روی میآورند که درجه دشواری آن در حد متوسط باشد و از تکالیف خیلی آسان یا خیلی دشوار پرهیز میکنند روانشناسی شخصیت"