چکیده:
مقدمه : از نیمسال دوم سال تحصیلی ٩٠-٨٩، درس جدیدی در مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام تحت عنوان اخلاق و مقررات حرفه ای در پرستاری، ارائه گردید. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان راجع به درس مذکور بوده است . روش: در یک مطالعه توصیفی، نظرات ٨١ دانشجوی مقطع کارشناسی رشته پرستاری که درس مذکور را گذرانده بودند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت . جمع آوری اطلاعات از مرداد ماه ٩٠ تا بهمن ماه ٩١ در ٤ گروه انجام گردید. نتایج : یافته ها نشان داد که ٨٥/٤% شرکت کنندگان ضرورت وجود درس ، ٧٣/٤% سازماندهی، ٧٤/٧% سودمندی ادراک شده ، ٨٢/٧% سودمندی احتمالی و ٨١% تناسب آن با وظایف پرستار را بسیار زیاد گزارش کرده بودند. ٨١/٤% پیشنهاد کرده بودند که بخش تاریخچه و سیر تحولات اخلاق پزشکی حذف یا تعدیل شود، ٧٠/٧% شرکت کنندگان ، بهترین زمان ارائه درس را ترم ششم و پیش از ورود به عرصه ، دانسته بودند و ٨٨% افزایش میزان ساعت به ٢ واحد را پیشنهاد،٧٦% امتحان ایستگاهی مبتنی بر سناریو را برای ارزشیابی مناسب ، ٩٠/٧% الگوی اخلاق بودن را شرط لازم استاد و به ترتیب ٨٠% و ٢٨% آنها لزوم تدریس مباحث حقوقی و اخلاقی را توسط استاد حقوق و رشته اخلاق لازم دانسته بودند. نتیجه گیری: درس مذکور از نظر ضرورت ، تناسب ، سازماندهی و سودمندی متناسب با نیازهای یادگیری دانشجویان پرستاری بوده است ، توانمندسازی اساتید، استفاده از روشهای دانشجو محور در تدریس ، استفاده از اساتید متعهد و ابجاد برنامه درسی مشابه در سرفصل رشته مذکور توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
). برخی مطالعات که در حوزه اخلاق پرستاری در ایران انجام شده است نشان میدهند که پرستاران به دلایلی مانند آگاهی کم از مبانی اخلاقی و کدهای حرفه ای، اصول اخلاق را در تصمیم گیریهای خود به درستی رعایت نمیکنند (عابدی و همکاران ، ١٣٨٣ش.
همچنین از آنجایی که اولین تجربه ارائه درس اخلاق و مقررات حرفه ای در پرستاری ایران را مورد ارزیابی قرار داده است نتایج آن میتواند توسط طراحان برنامه درسی و اساتید ذیربط مورد استفاده قرار گیرد.
طبق نتایج ، در مجموع دانشجویان دیدگاه های مثبتی راجع به ضرورت ، تناسب ، سازماندهی، سودمندی ادراک شده و سودمندی احتمالی درس بیان داشته ، در خصوص یکی از بخشهای محتوا (کلیات و تاریخچه اخلاق ) پیشنهاد تعدیل و کاهش داده و پیشنهاد کرده بودند که در آموزش اخلاق حرفه ای از روشهای غیر سخنرانی بیشتر استفاده شود و روش ایستگاهی مبتنی بر سناریو را برای ارزشیابی پیشنهاد کرده بودند.
همچنین دانشجویان بر این باور بودند که اساتید درس مذکور بایستی توانمند شده ، خود به عنوان الگوی اخلاق حرفه ای مطرح باشند و در موارد تخصصی مانند بحث های اخلاقی محض و حقوقی از اساتید مرتبط استفاده شود.
یکی از نتایج این مطالعه ، نظر اکثریت شرکت کنندگان مبنی بر ضرورت بسیار زیاد درس مورد بررسی در برنامه درسی رشته پرستاری بوده است .
Ethics in Nursing: The Development of an Educational Model for Practice.
Ethics in nursing education: learning to reflect on care practices.