چکیده:
در محیط پر تلاطم اقتصادی و شرایط تحریم های اقتصادی صورت گرفته بر علیه کشـور، اقتصاد دانش بنیان یکی از راه حـل هـای خـروج کشـور از رکـود و رشـد اقتصـادی اسـت . اقتصاد دانش بنیان ، اقتصاد جدیدی است که در آن دانش منبع اصلی رشد و ایجاد ثروت می باشد. محرک اصلی اقتصاد دانش بنیان ، شرکت های دانش بنیان هستند. شرکتها و موسسات دانش بنیان ، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که بـه منظـور هـم افزایـی علـم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری ) و تجاری سازی نتایج تحقیـق و توسـعه (شـامل طراحـی و تولیـد کـالا و خدمات ) در حوزه فناوری هـای برتـر و بـا ارزش افـزوده فـراوان بـه ویـژه در تولیـد نـرم افزارهای مربوط تشکیل می شود. این شرکت ها برای ادامه حیات و موفقیت نیازمند برنامـه ریزی دقیق و انتخاب استراتژی های مناسب هستند. لذا در تحقیق حاضر بر اساس مطالعات و تحقیقات پیشین ، به بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی های مناسب ، جهت تدوین استراتژی شرکت های دانش بنیان می پردازد. هدف از این تحقیق کمـک بـه تـدوین و مورد مطالعه شرکت های مستقر در شهرک انتخاب استراتژیهای مناسب جهت موفقیت های این شرکتها می باشد. بـا بررسـی و مطالعـه علمی و تحقیقاتی اصفهان تحقیقات مشابه خارجی و داخلی به عواملی همچون عوامـل مـدیریتی ، بازاریـابی و فـروش ، مالی ، منابع انسانی ، تحقیق و توسعه دست یافته شد که با استفاده از تحلیل شبکه (ANP) و به کمک نرم افزار Super Decisions به الویت بندی آنها پرداخته شد. که ازمیان آنها بیشتر به عامل بازاریابی و فروش پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
"جدول (١) متغیرهای تحقیق ردیف متغیر شاخص منابع -1 منابع انسانی افراد توانمند و با تجربه (صادقی ،آذر و راد ،٢٠١٢)،( اکبرزاده و شفیعی زاده، ١٣٩١)،( انصاری و کزازی، ١٣٩٠)، ( یدالهی و آقاجانی ، ١٣٨٨)،( سواوماک ولوسوریمانگ ٢٠١١،٣)، (ایرکیر و کاریک٢٠١٠،٤)،( گوش ،لینگو و چان،٢٠٠١) حقوق و دستمزد مناسب 2 بازاریابی و فروش تبلیغات مناسب و تجارت الکترونیک (گوش،لینگو و چان،٢٠٠١)،(یدالهی و آقاجانی ، ١٣٨٨)،(ایرکیر و کاریک،٢٠١٠)، (صادقی ،آذر و راد ،٢٠١٢)، (کیم و هکاران ٢٠٠٦) شناخت و فرصتهای بازار هدف 3 مالی دسترسی به اعتبارات بانکی (یدالهی و آقاجانی ، ١٣٨٨)،(ایرکیر و کاریک،٢٠١٠)، (سواوماک ولوسوریمانگ ،٢٠١١ ) توان نقدینگی شرکت 4 مدیریتی به کارگیری مدیران با تجربه و خلاق انصاری و کزازی، ١٣٩٠)، (یدالهی و آقاجانی ، ١٣٨٨)، (ایرکیر و کاریک،٢٠١٠)، (رضاییان ،١٣٨٩) میزان مشارکت اعضاء در تصمیم گیری 5 تحقیق و توسعه کشف راه های تولید دستیابی به تکنولوژی (یدالهی و آقاجانی ، ١٣٨٨)،( ایرکیر و کاریک،٢٠١٠) ،(سواوماک ولوسوریمانگ ،٢٠١١)،( صادقی ،آذر و راد ،٢٠١٢) استفاده موثر از فرصت ها و امکانات دانشگاهی ٣.
لذا به مدیران شرکت های دانش بنیان پیشنهاد می گردد در تدوین استراتژیهای خود عوامل پنج گانه (عوامل مدیریتی ، منابع انسانی ، تحقیق و توسعه ، مالی و بازاریابی و فروش ) در نظر داشته باشند و همچنین با توجه به الویتهای تعیین عوامل یاد شده بر اساس روش تحلیل شبکه ای ، شناخت بازار هدف ، تبلیغات مناسب و بکارگیری تجارت الکترونیک از بیشترین اهمیت دارا بوده است ."