چکیده:
اختلال هنجاری را به عنوان مولفه ای از اخـتلال اجتمـاعی نـام بـرده انـد و مـورد اخیـر معمـولا در مقابـل انسـجام اجتمـاعی بـه کـار مـی رود. در جوامـع منسجم ، زمینه و بستر بـرای وقـوع جـرائم و بـی نظمـی فـراهم نیسـت . بنـابراین کاهش اختلال هنجاری می تواند ما را به سوی جامعه ای که احتمال وقوع جـرم در آن کمتر است ؛ رهنمون کند. بنابراین تحقیق حاضر، بـا هـدف دسـتیابی بـه رابطه کاهش اختلال هنجاری و پیشگیری اجتماعی از جرم انجام گرفت . روش تحقیق حاضر از نظر داده ها کمی و از نظـر اهـداف کـاربردی و از نظر ماهیت مطالعه همبستگی است . جامعه آماری پژوهش حاضـر را مسـئولان و کارکنان معاونت های اجرایی کلانتری های تهران بزرگ تشـکیل مـی دهنـد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد بین ابعاد چهارگانـه اخـتلال هنجاری با پیشـگیری اجتمـاعی از جـرم رابطـه معنـی داری وجـود دارد کـه از همبستگی زیادی برخوردار است .
با توجه به نتایج جدول شماره ١، بین متغیرهای کاهش قطبی شـدن هنجـاری و پیشـگیری اجتماعی از جرم رابطه مثبت و مستقیم وجـود دارد و بـا عنایـت بـه میـزان همبسـتگی برابـر بـا ٧٣..
تعداد ١١ ١١ با توجه بـه نتـایج جـدول ، بـین متغیرهـای اصـلی کـاهش اخـتلال هنجـاری و پیشـگیری اجتماعی از جرم رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و با عنایت به میزان همبستگی برابر بـا ٧٨..
بحث و نتیجه گیری الف ) همان طورکه در نظریه های مربوط به بحث مطرح شده و در همین تحقیق نیز مـورد تأیید قرار گرفته است ، میان هریک از ابعاد کاهش اختلال هنجاری بـا پیشـگیری اجتمـاعی از جرم رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه بالا که همسو با نظریات یادشده مورد تأیید قرار گرفته است ، نشـان مـی دهـد توجـه بـه بسترها و زمینه های توسعه قانون مداری و اقدامات فرهنگـی و اغنـایی، موجـب هنجارمندشـدن جامعه و در نتیجه پیشگیری اجتماعی از جرم میشود.
ایـن امـر سـبب مـیشـود تـا در فراینـد جامعـه پـذیری کودکـان و نوجوانان ، از نفوذ و رشد هنجارهای مغایر با ارزش های جامعـه جلـوگیری کـرده و بـا کـاهش قطبی شدن و تضاد هنجاری ، زمینه توسعه هنجارهای حاکم و همبسـتگی اجتمـاعی و فرهنگـی فراهم شده و در نتیجه پیشگیری اجتماعی از جرم محقق شود."