چکیده:
اثر پرداختی، به رشتگی مهدویتپژوهی و آسیبهای معطوف به آن نظر دارد. رشتگی مهدویتپژوهی به عنوان حوزه جدید علوم انسانی اسلامی، انتظام و انسجام را برای حوزه مطالعاتی مهدویتپژوهی به ارمغان میآورد. بیتردید همۀ حوزههای معرفتی، همواره دچار سوء برداشتها و قرائتهایی ناهمگون و آسیبهای مختلف قرار میگیرند که حوزه مهدویتپژوهی نیز از این قاعده و قانون، به دور نبوده و نیست.در این نوشتار، افزون بر شناخت روشمند حوزه مهدویتپژوهی با رویکرد رشتگی، درصدد ارائه ادله و براهین لازم برای توجیه حوزه رشتگی مهدویتپژوهی و شناسایی و پالایش چالشها و نگرشهای منفی معطوف به آن، برای تثبیت جایگاه حوزه مهدویتپژوهی خواهیم بود.
The present paper intends to consider Researching Mahdism as a field and its Pathology. Defining such an area as a new field of Islamic humanities، brings discipline and integrity to this field of study. No doubt all fields of knowledge always run the risk of misunderstandings and inconsistent readings and different challenges. Researching Mahdism as a field is also within the scope of this rule، too.
In this paper، in addition to systematically identifying areas of Researching Mahdism as a field، we seek to provide arguments in order to justify Researching Mahdism as a field and identify challenges and refine them and find out the negative attitudes towards it and finally to stabilize the position of the field as will be the field of Researching Mahdism.
خلاصه ماشینی:
"عرصه مهدویتپژوهی با رویکرد رشتگی _ که عرصهای نوین به شمار میرود _ نیز از جمله آنهاست که موجب استبعادورزی و انکار برخی افراد قرار گرفته و شاید علت این استبعادورزی و مخالفتهای آنها، به نوع نگرشی است که آنها نسبت به حوزه مهدویت دارند که همان نگرش سنتی و نقلمحورانه است؛ یعنی مهدویت را به مثابه یک اعتقاد و اندیشه بسیط و کوچک، با مسائل و مباحث تکتباری و محدود قلمداد کردهاند که تنها نقل و قواعد نقلی از طریق علم کلام و روشهای آن، به تبیین، توجیه و دفاع از آن خواهد پرداخت.
آری، وقتی در دوران معاصر، فنی به نام فوتبال از سوی کارشناسان این رشته ورزشی در قالب نظام معرفتی تعریف شده و به صورت یک حوزه مستقل علمی و دانشی ارائه میشود و برای آن چارچوب و اسلوب مشخص کرده، آن را به مثابه علمی که دارای موضوع، مسائل و غرض است تلقی مینمایند و هدف از این کار را بهتر شناختن و بهتر معرفیکردن و نیز عملی و کاربردیکردن فوتبال توجیه میکنند، چگونه درباره مهدویتپژوهی با آن همه گستردگی و پردامنه بودنش از لحاظ مسائل و مباحث درونی و بیرونی و نیز با آن همه شبهات و پرسشهای فراوانی که پیرامون آن شکل گرفته، نتوانیم چنین ادعایی را مطرح کنیم؟!"