چکیده:
زمینه: پژوهشها نشان میدهد که سازمانهایی که تأکید بیشتری بر ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی دارند نسبت به دیگر سازمانها موفقترند. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی به ضرورتی اجتنابناپذیر تبدیلشده است چراکه سازمانها از این طریق میتوانند شاخصهای مزیت رقابتی خود را ازجمله نوآوری سازمانی بهبود و توسعه دهند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی و ارتباطات اثربخش در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس در آموزشوپرورش شهرستان طبس صورت گرفته است.روش: روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی علی است. جامعه آماری تحقیق (350) نفر از معلمان مقطع متوسطه آموزشوپرورش شهرستان طبس هستند که تعداد 183 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامه نوآوری سازمانی مدارس آمید و همکاران (2002)، پرسشنامه ارتباطات سازمانی اثربخش رابینز (1993) و پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) هستند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که وضعیت اعتماد سازمانی و ارتباطات سازمانی بالاتر از میانگین قرار داشتند و نوآوری سازمانی در حد گزینه متوسط قرار داشت که به لحاظ آماری معنادار بود. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتماد سازمانی و مؤلفههای آن با ارتباطات سازمانی و نوآوری سازمانی مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که اعتماد سازمانی بر ارتباطات سازمانی و نوآوری سازمانی مدارس هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم تأثیر میگذارد.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نوآوری نیازمند تلاش دستهجمعی کلیه افراد و واحدهای درون سازمان است و وقتیکه در یک سازمانی ارتباطات شفاف و اثربخشی وجود داشته باشد و کارکنان بتوانند با همدیگر بهراحتی ارتباط برقرار کنند و این تسهیل کنش جمعی منجر به خلق نوآوری در سازمان میشود.
خلاصه ماشینی:
"پیشینة پژوهشی شرما 1 (2005) در پژوهشی که با عنوان «شناسایی چارچوبی برای آغاز، نگهداری و مدیریت نوآوری در مدارس» که با رویکرد کیفی و در میان چهار مدرسه انجام داد به این نتایج دست یافت که در این مدارس سبک رهبری مشارکتی، شبکههای ارتباطی بین معلمان، ارتباطات عمودی و افقی هموار، حمایت و تشویق مدیران مدارس، صداقت در ارتباطات و تلاش تیمی، ایجاد تعاملات عمیق و گسترده، فرایندها و نظامهای منحصربهفرد مدارس در گزینش معلمان و آموزش آنها، در مدارس موردمطالعه باعث شده است که این مدارس به سمت نوآوری حرکت کنند.
روپل 5 و Sharma Kijsell et al Hite Haelermans & Witte Ruppel هارینگتون 1 (2000) در پژوهشی با عنوان «بررسی رابطه بین ارتباطات، جو کاری اخلاقی، اعتماد، تعهد و نوآوری» به این نتایج دست یافت که بین اعتماد سازمانی و ارتباطات سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد، همچنین نتایج پژوهش آنها نشان داد که بین جو کاری اخلاقی و تعهد و اعتماد رابطه معناداری وجود دارد؛ و درنهایت نتایج پژوهش آنها نشان داد که بین ارتباطات اثربخش و اعتماد کارکنان نسبت به همدیگر با نوآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
سؤال سوم: در پاسخ به سؤال سوم پژوهش که آیا بین اعتماد سازمانی و مؤلفههای آن (اعتماد نهادی، اعتماد جانبی و اعتماد عمودی) با ارتباطات سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس مقطع متوسطه آموزشوپرورش شهرستان طبس رابطه معناداری وجود دارد، از آزمون همبستگی پیرسون استفادهشده است که نتایج آن در جدول 3 ارائهشده است."