چکیده:
هدف از نگارش این مقاله تاکید بر ضرورت اعتماد و اعتمادآفرینی در مدیریت است. برای این منظور، ابتدا به اهمیت و مفهوم اعتماد پرداخته شده و نتایج برخی پژوهشهای انجام شده در این زمینه آمده است. در نهایت نتیجه گرفتهایم که راز موفقیت مدیران در رابطة اعتمادمحور آنها با کارکنانشان نهفته است
خلاصه ماشینی:
ابعاد رفتار مدیریتی قابل اعتماد تحقیقات کلارک و پاین (۱۹۹۷) پنج بعد رفتار مدیریتی قابل اعتماد را به این شرح بیان میکنند: درستی: صداقت، درستکاری و اطمینان شایستگی: توانایی فنی، دانش و مهارت برای انجام کار بهصورت مطلوب رفتار سازگار: مجموعه کارهایی که هماهنگ، درست و قابل پیشبینی هستند.
اعتمادآفرینی یکی از ویژگیهای مدیران موفق توانایی اعتمادآفرینی و پاسداری از آن است.
مدیران با داشتن چند هنر سبب اعتمادآفرینی میشوند: شایستگی: کارکنان برای اعتماد کردن به مدیران، باید در آنها شایستگی و لیاقت ببینند.
آنها باید احساس کنند که مدیرانشان شایستة اعتماد هستند.
برای آنکه مدیران بتوانند اعتمادآفرین باشند، باید احترام دیگران را به خود جلب کنند.
مدیران موفق اعتماد و اطمینان را القا میکنند.
نتیجهگیری با توجه به آنچه گفته شد، اعتماد یکی از موضوعات بااهمیت در مدیریت است.
مدیریت بدون اعتماد کاری دشوار است.
برای اعتماد کردن کارکنان باید ویژگیهایی مانند درستی، وفاداری و شایستگی در مدیران وجود داشته باشد.