خلاصه ماشینی:
جایگاه معاونان آموزشی در فرایند تعالی مدیریت مدرسه کلیدواژهها: معاون مدرسه، طرح تعالی مدیریت مدرسه، مدیریت مشارکتی تغییرات سریع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فناورانه در دنیای امروز ضرورت تغییر سبکهای مدیریتی و رفتاری مدیران و کارگزاران نظام آموزشوپرورش را بهعنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین نظامهای اجتماعی دوچندان کرده است.
سبک مدیریتی مشارکتی موضوعی است که در محورهای مختلف برنامه اجرایی تعالی مدیریت مدرسه با شفافیت به آن اشاره و بر آن تأکید شده است.
عمدهترین محورهایی که معاونان آموزشی در مسیر پیشبرد اهداف طرح تعالی مدیریت مدرسه میتوانند برعهده گیرند و در آن زمینهها نقشآفرینی کنند عبارتاند از: ( توسعة توانمندیها و مشارکت نیروی انسانی از طریق - افزایش بهرهوری شورای دبیران - برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات هماندیشی گروههای درسی - زمینهسازی برای حضور موفق دانشآموزان در جشنوارهها و مسابقات علمی ( استقرار نظام یاددهی- یادگیری از طریق - هدایت و راهبری دبیران در جهت ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی - بهرهگیری از روشهای فعال و خلاق در فرایند یاددهی ( توسعة مشارکت دانشآموزان در مدرسه از طریق - زمینهسازی برای مشارکت دانشآموزان در ادارة مدرسه در امور قابل تفویض اداری، بهداشتی، ایمنی و...