چکیده:
در نظر صاحب نظران ، رابطه زبان شناسی و ادبیات رابطه ای انکارناپذیر است . به سوی زبان شناسی شعر به تبیین رابطه زبان شناسی و شعر می پردازد. به تعبیر مولفان کتاب ، «از زبان می آغازد تا به شعر برسد» کتاب هم تالیف است و هم ترجمه . نوشته حاضر نخست کتاب را معرفی و در ادامه ، آن را نقد و تحلیل می کند. در فصل های نخستین ، رابطه ادبیات و شعر با زبان شناسی مطرح می شود و در ادامه ، به بررسی نویسندگان وطنی دربارة مفهوم شعر اشاره می شود. این نوشته تلاش می کند ضمن مشخص کردن جوانب اثر، تحلیلی نیز از دیدگاه های نویسندگان به دست دهد.
خلاصه ماشینی:
"هم خود برنسـتاین و هم پژوهشـگران دیگـر از دیدگاه هـای او نتیجه گیری هـای آموزشـی و پرورشـی کرده انـد کـه پرداختن به آن هـا در حوصلـۀ موضوع این نوشـته نیسـت ، اما دیدگاه هـای او با انتقادات بسـیاری هم روبـه رو بـوده و نسـبت دادن هـر یـک از دو کـد محـدود و گسـترده به طبقـات اجتماعی مشـخصی بـه چالـش کشـیده شـده اسـت (همـان ، ٥٤٢-٥٤٠)؛ بنابراین شـاید بتوان بر بخشـی از آن چـه در صفحـه ٢٠٤ کتـاب مـورد نظـر ایـن نوشـته آمده اسـت نیـز خرده گرفـت : «افـراد مختلـف در فرآینـد اجتماعی شـدن بـه سـبب قرارگرفتـن در مناسـبات گوناگـون و جمع هـای پایـدار یـا موقتـی کـه متغیرهایـی چون سـن ، جنسـیت ، قومیت ، تحصیـلات ، شـغل و طبقـۀ اجتماعی ، و نیـز ویژگی هـای موقعیتـی آن را تعیین می کنند رمزگان هـا و خرده رمزگان هـای متفاوتـی را می آموزنـد کـه بسـته بـه جایـگاه اجتماعـی و سـبک زندگـی آن هـا می تواننـد در مـدارج مختلـف «محـدود» یا «گسـترده » باشـند؛ در نتیجـه ، جهـان ذهنـی آن هـا تحـت کنتـرل عوامـل گوناگونـی اسـت کـه متغیرهـای پیش گفتـه برخـی از آن هاینـد» (مهاجـر و نبـوی ، همـان ، ص ٢٠٤)؛ البتـه آن چـه در پاره گفتارهـای نخسـت ایـن نقل قـول آمده ، و حتـی پاره گفتـار دربردارنـدة نتیجه گیری پایانـی آن ، پذیرفتنـی و حتـی بدیهـی اسـت ."