چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانشآموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشتههای نظری دبیرستانهای دولتی شهر پیشوا به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهتگیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهتگیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیشبینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
This research aimed to examine the role of the motivational strategies (achievement goals, self-efficacy, and test anxiety), cognitive learning strategies (rehearsal, elaboration, and organization), and learning of peers in the English achievement. 160 students (102 girls and 58 boys) at third grade of high school at Pishva district were selected with a stratified random sampling method. All of pintrich’s them completed the motivational strategies and learning questionnaires and the adapted version of Elliot and Mc Gregor’s achievement goals questionnaires. The findings showed a positive relationship between self-efficacy, rehearsal, and mastery approach goal orientation with language achievement and a negative relationship between test anxieties, learning of peers, performance avoidance goal with language achievement, significantly. Self-efficacy, learning of peers and mastery approach goal orientation predicted 37 percent of variance of language achievement and self-efficacy had the most contribution in prediction of language achievement. One unexpected finding was the negative role of learning of peers in language achievement. Some findings of present research was consistent with previous researches. The role of self-efficacy in English language achievement in comparison to the other variables was noticeable. The theoretical implications of findings were discussed.
خلاصه ماشینی:
"بیگدلی ٣ چکیده این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدف های پیشرفت ، خودکارآمدی و اضطراب امتحان )، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی ، بسط دهی و سازمان دهی ) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد.
درکل ۱۶۰ دانش آموز (۱۰۲ دختر و ۵۸ پسر) پایه سوم رشته های نظری دبیرستان های دولتی شهر پیشوا به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (۱۹۹۹) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدف های پیشرفت الیوت و مک گریگور (۲۰۰۱) را تکمیل کردند.
یافته ها نشان داد که خودکارآمدی ، مرور ذهنی و جهت گیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان ، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند.
ورود یادگیری از همتایان توانسته است ۵درصد توان پیش بینی را افزایش دهد (=R٢△) در مدل سوم ، سومین متغیری که وارد معادله شده ، هدف تبحرگرا بوده که با ورود این متغیر، ضریب همبستگی این سـه متغیر با پیشرفت زبان انگلیسی ۰.
یکی از یافته های غیرمنتظره این مطالعه رابطه منفی یادگیری از همتایان با پیشرفت درس زبان انگلیسی بود که با نتایج پژوهش های پیشین همسو نبود (لد، ۱۹۹۰؛ ونتزل، ۱۹۹۹؛ الیوت و مک گریگور، ۲۰۰۱).
Achievement Goals in the Classroom: Students Learning Strategies and Motivation Processes, Journal of Educational Psychology."