چکیده:
در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی نابهنجار والدین با اختلالات روانی دانشآموزان دختر 14-12 ساله مدارس راهنمایی نواحی پنجگانه شهر تبریز بود، که برای دستیابی به این هدف 380 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و پرسشنامه شخصیتی آیزنگ و مقیاس علایم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والدین) به مرحله اجرا گذارده شد و دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادههای به دست آمده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که عاملهای نورزگرایی والدین بیشترین نقش و سهم را در پیشبینی اختلالات روانی کودکان ایفا میکند. این یافتهها تلویحات عملی برای مداخلات بالینی به همراه دارد.
The purpose of the present study was to find the relationship between female students' Psychopathology and their parents personality traits. To conduct the present study 380 female student with their age ranged from 12 to 14 were randomly selected from the students studying in some (guidance school) junior high schools in Tabriz. Later، the Baumrind parenting styles questionnaire and the parents، children pathological questionnaire (CSl-4) were distributed among the students. The stepwise multivariate regression method was used to analyze the data. The results revealed that the neuroticism and psychoticism plays an important role in predicting female students' Psychopathology. The findings of the present study can be used practically for clinical psychology.
خلاصه ماشینی:
"اختلال اضطراب والدین معمولا بـه عنوان یـک 1- Fogel 2- Donatelli 3- Seidman 4- Goldstein 5- Tsuang 6- Buka 7- Heaven 8- Newbury 9- Mak 10- Eysenck 11- Gudjonsson 12- Fornham 13- Tampson 14- Heaven 15- Gomez 16- Holmberg 17- Bounds 18- Fullarton 19- Crown 20- Robin 21- Mills 22- Manassis 23- Brodly 24- Chorpita 25- Barlow 26- Rapee 27- Hudson 4 عامل خطرناک برای اختلالات اضطرابی کودکان بشمار می آید و شاید به همین دلیل است که بخش عمده ای از مطالعات خانواده ، به بررسی اختلالات اضطرابی در اعضای خانواده اختصاص یافته است (بوگلز۱ و برشمن ـ توساینت ۲، ۲۰۰۶).
از سوی دیگر، به نظر می رسد تغییرات خلقی و احساس ناایمنی ، هیجانات منفی و نگرانی های دائمی که از خصایص افراد نورزگرای بالا می باشد در مادر از طریق ایجاد محیط عاطفی ـتربیتی ناسالم ، روابط تعاملی نابهنجار بین مادر ـکودک ، کاهش حساسیت 1- Beardslee 2- Versage 3- Wright 4- Salt 5- Rothberg 6- Drezner 7- Gladstone 8- Kochanska 9- Gross 10- Conrad 11- Fogg 12- Lyons – Ruth 13- Alpern & Repaehoil 13 مادری ، از مادر به کودک منتقل شده و کودک را در معرض خطر دلبستگی ناایمن و انواع مشکلات روان شناختی و رفتاری قرار می دهد (خانجانی ، ۱۳۸۴).
فیلد۱۲، هیلی ۱۳، گلدشتاین ۱۴، پری ۱۵، بندل۱۶، شانگبرگ ۱۷، زیمرمن ۱۸ و کوهن ۱۹ (۱۹۹۸)، 1- Ijzendoorn 2- Van 3- ekroonenberg 4- Frenkel 5- Oyserman 6- Bybee 7- Mowbray 8- Hart-Johnson 9- Bosquet 10- Egeland 11- Lindadodoy 12- Field 13- Healy 14- Goldstein 15- Perry 16- Bendell 17- Schangberg 18- Zimmerman 19- Kuhn 14 معتقدند که در مقایسه با سایر مشکلات روان شناختی ، افسردگی مادر قوی ترین اثرات را بر کودک دارد."