چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت گیری هدف پیشرفت و کمرویی با اجتناب از کمک طلبی تحصیلی بود. شرکت کنندگان ۱۰۱ دانش آموز دختر پایه اول دبیرستان از شهرستان یاسوج بودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه جهت گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور، پرسشنامه رفتار کمکطلبی ریان و پنتریچ و پرسشنامه کمرویی استنفورد را تکمیل کردند. داده ها با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که کمرویی و جهت گیری اجتناب از عملکرد به طور معنادار اجتناب از کمک طلبی را پیش بینی می کردند. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای انگیزشی ـ اجتماعی (جهت گیری هدف پیشرفت ) و شخصیتی (کمرویی ) در رفتار اجتناب از کمک طلبی تحصیلی بود. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت .
Aim of this study was to investigate association of achievement goal orientation and shyness with avoidance help of seeking. Participants were 101 female students in grade 9 in Yasuj. They were selected by random sampling method. They completed Elliot and Mcgregor’ achievement goal orientation questionnaire، Ryan and Pintrich’ help seeking behavior questionnaire and Stanford shyness questionnaire. Data was analyzed by the multiple regressions. Results showed that the avoidance of help seeking was predicted by shyness and avoidance performance orientation significantly. Findings reveal of the implied important role of motivational-social variables (achievement goal orientation) and personality (shyness) in explaining academic avoidance help seeking behavior. Theoretical implications are discussed in detail.
خلاصه ماشینی:
"دانش آموزان در شـرایط تکلیف درگـیر بیشتر و در شـرایط خود 1- Ames 2- Nelson-le-gall 3- Avoidance of help seeking behavior 4- Rayan 5- Good 6- Elliot & Mc Gregor 3 درگیر کمتر اقدام به کمک طلبی می کنند (پاکدامن ، ۱۳۷۹: ۱۳۸۷).
در یک مطالعه قدم پور (۱۳۸۲) نشان داد که اهداف تکلیف مدار وادراک لیاقت اجتماعی بهترین پیش بینی کننده پذیرش کمک طلبی هستند و 1- Elliot & Mc Gregor 2- Shunk 3- Mastery Goal Orientation 4- Avoidance of Mastery Goal Orientation 5- Performance Goal Orientation 6- Avoidnce of Performance Goal Orientation 4 هدف های بیرونی بهترین پیش بین کننده اجتناب از کمک طلبی است .
به این ترتیب ، می توان پرسید آیا جهت گیری هدف پیشرفت در ابعاد تبحرگرا، اجتناب از تبحر، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد و کمرویی می توانند رفتار کمک طلبی را پیش بینی کنند؟ و مشارکت نسبی آنها در پیش بینی رفتار اجتناب از کمک طلبی چقدر است ؟ روش شرکت کنندگان کلیه دانش آموزان دختر شهر یاسوج که در سال تحصیلی ۹۱‐۹۰ در یکی از مدارس روزانه این شهر در حال تحصیل بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند.
پژوهش های قبل نیز نشان داده که از نظر دانش آموزان دارای جهت گیری اجتناب از عملکرد، شایستگی یعنی اجتناب از شکست ، و افرادی که از این نوع هدف پیروی می کنند، همیشه ترس از شکست دارند و به دلیل اینکه معتقدند که جستجوی کمک از دیگران نشان دهنده ضعف و ناتوانی آنها در رسیدن به اهداف خود بوده و این مسأله برای آنها قضاوت های منفی دیگران را بدنبال خواهد داشت ، از راهبرد کمکطلبی اجتناب می کنند."