چکیده:
پـژوهش حاضر با هـدف بررسی تاثیر گـروه درمانی شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانش آموزان مقطع متوسطه صورت گرفت . روش پژوهش نیمه تجربی بود و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه یک مرکز شبانه روزی در منطقه طارم استان قزوین بودند. نمونه آماری شامل ۱۶ دانش آموز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز بود. اعضای گروه آزمایش در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای درمان شناختی رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج آزمون t مستقل برای تفاضل نمره های پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش و کنترل نشان داد، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (>P). به این معنی که گروه درمانی شناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی در دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی در مقیاس کلی باورهای غیرمنطقی و خرده مقیاس های سرزنش کردن خود، واکنش با درماندگی به ناکامی ، نگرانی زیاد توام با اضطراب ، وابستگی و درماندگی برای تغییر، شده است .
The purpose of present research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral group therapy on decreasing of irrational beliefs in students. The research procedure was quasi _experimental with pretest_ posttest and control group design. Population was male students of boarding high school in Tarom district of Gazvin province. Sample group consisted of 16 student that were randomly selected and allocated into experimental and control groups. Instruments were Jones irrational inventory. The experimental group participated in 8 session cognitive behavioral group therapy، while the control group was not received any treatment. T_ test result of pretest and posttest revealed that there is a significant difference (p<0/05) between groups، so that cognitive behavioral group therapy helps to decrease irrational beliefs in total scale and the subscales of blame proneness، anxious over concern، dependency، and helplessness for change.
خلاصه ماشینی:
"به این معنی که گروه درمانی شناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی در دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی در مقیاس کلی باورهای غیرمنطقی و خرده مقیاس های سرزنش کردن خود، واکنش با درماندگی به ناکامی ، نگرانی زیاد توأم با اضطراب ، وابستگی و درماندگی برای تغییر، شده است .
عـلاوه بر آن صفایی (۱۳۸۱) در پژوهشی نشان داد که گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی بی مسئولیتی عاطفی ، اجتناب از مشکل ، درماندگی برای تغییر، واکنش همراه با درماندگی به ناکامی ، توقع تأیید از دیگران و انتظار بیش از حد از خود شده است .
با توجه به اینکه باورهای غیرمنطقی پیامدهای بسیار ناراحت کننده ای از جمله افسردگی را به بار می آورد (پرانیسیس ، راکویس و توسـوسکی ۲۰۱۰،۴) و همچنین با در نظر 1- terman 2- gun 3- Jacobson 4- Perunicic, Rakovic& Tosevski 162 گرفتن بالا بودن میزان مشکلات عاطفی ، رفتاری و هیجانی از قبیل افسردگی و اضطراب در بین نوجوانان ساکن مراکز شبانه روزی (صفارپور، ۱۳۸۵)، پژوهشی حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهـش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان ساکن مرکز شبانه روزی انجام گرفته است .
نتایج نشان داد که گروه درمانی شناختی رفتاری بر کاهش کلی باورهای غیر منطقی ، سرزنش کردن خود، واکنش همراه با درماندگی به ناکامی ، نگرانی زیاد توأم با اضطراب ، وابستگی ، درماندگی برای تغییردانش آموزان تأثیر داشته است و در سوی دیگر بر باورهای غیرمنطقی توقع تأیید از دیگران ، انتظار بیش از حد از خود، بی مسئولیتی عاطفی ، اجتناب از مشکل و کمالگرایی تأثیر نداشته است ."