چکیده:
با توجه به این واقعیت که هوش عاطفی پیشرفته میتواند در بسیاری از زمینههای زندگی مفید واقع شود و افرادی که از هوش عاطفی قوی برخوردارند از زندگی عاطفی غنی، سرشار و مناسبی بر خوردارند، بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای عاطفی بر افزایش هوش عاطفی و شادی زوجی دانشجویان زن متأهل دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی 30 نفر از دانشجویان متأهل انجام شد. افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارتهای عاطفی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش عاطفی پترایدز و فارنهام و پرسشنامه شادی زوجین تگریان بودند. دادهها با استفاده از نرمافزارspss و آزمونهای تحلیل واریانس چندراهه و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پس از آموزش مهارتهای عاطفی، هوش عاطفی و شادی زوجی در دانشجویان زن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت. بنابراین آموزش مهارتهای عاطفی میتواند با بهبود مؤلفههای هوش عاطفی و شادی زوجین در بهبود و حفظ روابط متعادل و نیز سلامت خانواده نقش بسزایی داشته باشد.
Since advanced emotional intelligence can be useful in many aspects of life، the people who own this kind of intelligence will have an emotional and suitable life، so purpose of this research is investigation of effectiveness of emotional skills training on increasing emotional intelligence and couple happiness of married women students in Isfahan University.
This research was based on a semi-experimental، pre-test and post-test with control group study. This was conducted on 30 married women students. They were divided into two experimental and control groups by random sampling method. Eight ninety minute sessions of emotional skills training were conducted on experimental group.
Instruments were Furnham’s emotional intelligence questionnaire and Tagarian’s couple happiness questionnaire. Data was analyzed multi-way and way analysis of variance.
The results showed that there was significant difference between groups in emotional skills، emotional intelligence and couple happiness. So emotional skills training can play a main role in improving stable relationship and family health.
خلاصه ماشینی:
"۱۵۸ همانطور که در جدول ۳ نشان داده شده است پس از حذف تأثیر متغیرهای همگام بر روی متغیر وابسته و با توجه به ضریب F محاسبه شده ، مشاهده می شود که بین میانگین های تعدیل شده نمرات مؤلفه های خوش بینی ، درک عواطف خود و دیگران ، کنترل عواطف ، مهارت های اجتماعی و هوش عاطفی شرکت کننده برحسب عضویت گروهی (گروه آزمایشی و کنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (>P).
۴۶۱ همانطور که در جدول ۴: نشان داده شده است آموزش مهارت های عاطفی ، میانگین شادی زوجین دانشجویان متأهل خانم گروه آزمایشی را نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون افزایش می دهد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به محتوای جلسات آموزشی که شامل آگاهی از هیجانات ـ پذیرش و تجربه هیجانات ـ ابرازگری هیجانی ـ ادراک و ارزیابی هیجانات ـ تنظیم هیجانات و همدلی است سه مؤلفه نام برده شده بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته اند به علت اینکه آموزش انجام گرفته بیشتر در جهت بهبود این سه مؤلفه انجام شده است و به نظر می رسد که آموزش همدلی و ابرازگری هیجانی و جزئیات این جلسات بیشتر بر مؤلفه مهارت اجتماعی و سایر محتوای آموزشی بیشتر بر دو مؤلفه درک عواطف و کنترل عواطف تأثیر داشته است اما محتوای مشخص و چارچوب بندی شده ای که برای افزایش مؤلفه خوش بینی اختصاصا طراحی شده باشد و بتوان مستقیما به آن اشاره کرد در محتوای جلسات آموزشی داده نشده بنابراین تأثیری در این مؤلفه مشاهده نشده است ."