چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با کمالگرایی در دانشجویان اجرا شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد شهر نقده بودند که از بین آنها 431 نفر از رشتههای مختلف (226 دختر و 205 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (SF-YSQ) (یانگ، 2005) و پرسشنامه کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) بود. دادهها از طریق و الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مولفههای کمالگرایی تمرکز بر اشتباهات، معیارهای بالا با دیگران، نیاز به تأیید، ادراک فشار و نشخوار فکری با طرحواره ناسازگار اولیه رابطه مثبت و نظم و سازماندهی و هدفمندی با طرحواره ناسازگار اولیه رابطه منفی دارد. از سویی، نتایج حاصل از الگوی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده و ابعاد کمالگرایی از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه پیشبینی و تبیین شده است (90/0=GEI، 066/0=RSMEA).
The main purpose of the present study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and perfectionism among students. The study population consisted of Naghadeh Azad University students. Using random cluster sampling، 431 students were selected from different fields of study (226 female and 205 male). They were assessed by short form of Early Maladaptive Schema (YSQ-SF) (Young، 2005) and Perfectionism Questionnaire (Hill et al، 2004). Data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). Results showed that there were positive significant relationships between components of perfectionism including concern over mistakes، high standards for others، need for approval، perceived pressure، rumination and early maladaptive schemas. Besides، there were negative significant relationships between organization، purposefulness and early maladaptive schemas. The results of structural equating modeling (SEM) showed that the proposed model fit well with the obtained data and perfectionism dimensions have been predicted and explained by early maladaptive schemas.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که مولفه های کمالگرایی تمرکز بر اشتباهات ، معیارهای بالا با دیگران ، نیاز به تأیید، ادراک فشار و نشخوار فکری با طرحواره ناسازگار اولیه رابطه مثبت و نظم و سازماندهی و هدفمندی با طرح واره ناسازگار اولیه رابطه منفی دارد.
در حالی که ، کمالگرایی مثبت با تجارب سالم تر نظیر کوشش 1- Burns 2- Hill 3- Huelsman 4- furr 5- Kibler 6- Vicent & kendy 7- Rheaum & Ladouceur 8- Frost 9- Marten 10- Lahart & Rosenblate 11- Hewitt & Flett 12- Hamachek 13- Stoeber & Eysenk 14- Blatt برای پیشرفت ، عاطفه مثبت ، عزت نفس بالا، خودکارآمدی و خودشکوفایی در ارتباط قرار می گیرد.
هـمان طور که در خروجی نـرم افزار از تخمین های استاندارد و نیز اعداد معنی داری مربوط به تحلیل مسیر در فرضیه اصلی پژوهش مشاهده می شود (جدول ۲ و شکل ۲)، سازه طرح واره ذهنی که به عنوان متغیری مکنون شناسایی شده است ، بر تمرکز بر اشتباهات (=λ، =y)، معیارهای بالا برای دیگران (=λ، =y)، نیاز به تائید (=λ، =y)، ادراک فشار (=λ، =y) و نشخوار فکر (=λ، =y) تاثیر مثبت و معنی دار داشته است .
جدول (۲) یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری در آزمون فرضیات پژوهش فرضیه ضریب استاندارد (λ عدد معنی داری ) نتیجه طرح واره های اولیه بر تمرکز بر اشتباهات تائید می شود.
آن ها نیز به این نتیجه رسیدند که کمالگرایی منفی با طرح واره های ناسازگار اولیه بریدگی و طرد، دیگر جهت مندی و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری در ارتباط است ."