چکیده:
هدف اصلی این مطالعه شناخت نقش ایمنی وسایل نقلیه سنگین در تصادفات شبکه های درون شهری است . این تحقیق با روش توصیفی - پیمایشی وسلسله مراتبی با استفاده ازسه جامعه آماری شــامل کروکی تصادفات رانندگی ، کارشناســان ، متخصصان حوزه تصــادف و ترافیک و رانندگان وســایل نقلیه ســنگین صورت گرفت . برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و از تکنیک پرســش نامه اســتفاده و اعتبار و پایایی آن با آلفای کرونباخ تایید و با نرم افزار اکس پرت چویس تجزیه و تحلیل شــد. نتایج نشــان داد که شاخص های نبود معاینه فنی و عدم کارآیی وسیله نقلیه ٣١.٥ درصد با وزن ٠.٣١٥ ، نقص فنی (نقص سیستم روشنایی ، ترمز و صاف بودن لاستیک )٣١.٣ درصد با وزن نســبی ٠.٣١٣ و خصوصیات مکانیکی (شــتاب گیری ، ترمزگیری و طول خط ترمز) ٢.٩ در صد با وزن نسبی ٠.٢٩ به ترتیب بیشترین تاثیر را در وقوع تصادفات وسایل نقلیه سنگین داشــتند و خصوصیات مکانیکی (طول ، عرض و ارتفاع ) با ٠.٣٥در صد کمترین تاثیر را در وقوع تصادفات داشت .
خلاصه ماشینی:
"هدف این تحقیق بررســی مشخصات عملکردی وسایل نقلیه ســنگین ، ریشه یابی دلایل اصلــی بــروز تصادفات و تلفات ناشــی از آن بوده و راهکارهایی بــرای ارتقای ایمنی تردد وســایل نقلیه باری در شبکه های درون شــهری در پنج گروه نصب تجهیزات هشداردهنده ، نصب سیســتم ترمز مناسب ، نصب تجهیزات محافظ در برابر ضربه ، تامین مقاومت در برابر آتش ســوزی و اصلاح ضوابط طراحی برای جلوگیری و از بین بردن تأثیر عامل انســانی و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات ترافیکی درون شهری وسایل نقلیه سنگین باری ارایه می دهد.
در این تحقیق سعی شده ، ضمن بررسی مشخصات عملکردی وسایل نقلیه سنگین ، عوامل مؤثر بر تصادفات ترافیکی وسایل نقلیه سنگین باری در سال ١٣٩١ریشــه یابی ، دلایل اصلی بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن شناسایی شده و راهکارهایی برای ارتقای ایمنی تردد وســایل نقلیه باری در شــبکه های درون شهری در پنج گروه نصب تجهیزات هشدار دهنده ، نصب سیستم ترمز مناسب ، نصب تجهیزات محافظ در برابر ضربه ، تأمین مقاومت در برابر آتش سوزی و اصلاح ضوابط طراحی جهت جلوگیری و از بین بردن تأثیر عامل انسانی و وسیلۀ نقلیه در وقوع تصادفات ترافیکی درون شهری وسایل نقلیه سنگین باری ارایه شود: برای این منظور برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای (کروکی های ترســیمی کارشناســان ) و از تکنیک پرسش نامه ٣٠ نفر متخصص و رانندگان استفاده شد .
Analytical Hierarchy Process / یافته های تحقیق در این پژوهش ٤ معیار اصلی برای اولویت بندی عوامل مؤثر (انسان ، وسیله نقلیه و راه و محیط ) بر وقوع تصادفات ترافیکی وسایل نقلیه سنگین باری در شبکه های درون شهری تهران شناســایی شد."