چکیده:
مدیریت پارکی گ ن یکی از مه رتم ین ابزار در مدیریت شهری است . سط ح و مخ ف لت امکانات پارکی گ ن می تواند بر کارایی ترافیک و کی ت یف زندگی شهری تاثیر بگذارد. تص امیم ت نادرست و مدیریت غیر استاندارد موجب تاثیر نامطلوب بر سی م تس ترافیکی شهری، صدمه و تخریب محط ی زیست ، افزایش در هزینه های ســاخت و مانع از پیشــرفت اقتصادی می شود . بعد از گذشت چندین دهه و افزایش اتومبیــل و نبود فضای کافی برای پارک و در نهایت هزینه زیاد ســاختن امکانات پارکی گ ن ، ارزیابی دقیق برای مدیریت و مکانیابی پارکی گ ن را ضروری ساخت . این مقاله مدیریت و امکان سن یج مکان مناسب پارکی گ ن در شهرها را، بادر نظر گرفتن عرضه و تقاضای پارک و عوامل مورث بر آنها بررسی می کند . در اینجا دو هدف را دنبال می کن م ی:١- استفاده از تک ونلوژی GIS در حل مش لاک ت پارکی گ ن شهرها ٢- ایجاد اســتراتژی برای گســترش سی م تس مدیریت پارکی گ ن ، جهت فراهم کردن راه حل اهی دائمی برای مش ل ک پارکی گ ن . این تح ق یق بر آنالیز جغرافیایی در محط ی spss و نظر سن یج استوار است . هم ن ینچ ارزیابی الگوهای دسترسی در من ه قط مطالعاتی بر اساس روشهای بر هم نهی ک ک م تک ونلوژیspss ، همراه با ملاحظات تقاضای پارک و کاربری چند گانه زمین ، بررسی می شود. در نهایت این مکانیابی شامل سه نتی ه ج اصلی بود: ١- مکانیابی امکانات پارکی گ ن از مناطق شهری، ٢- به وبد کارایی زمین های مورد استفاده پارکی گ ن از طریق ارزیابی مح اهل با چند کاربری، ٣- ارضاء نیازهای دسترسی.
خلاصه ماشینی:
"در طول روز خودروها جهت توقف های کوتاه مدت خود باعث ترافیک در خیابان ها می شــوند و زمان و هزینه زیادی در جســت و جوهای خیابانی برای پارک تلف می شــود، در طول شب نیز تمامی این وسائط نقلیه به بافت های / مسـکونی من ل قت شده و در کوچه ها و حاشیه خیابان ها جمع می شوند که این امر عبور و مرور را در داخل این محدوده های دچار مشـکل می ســازد و از سوی دیگر سطح امنیت عمومی را در ارتباط با خودروها کاهش می دهد لذا احداث پارکینگ های غیر حاشـیه ای در مناطق و محلات شهری ضروری به نظر می رسد.
در حقیقت معابر در درجه اول برای رفت و آمد وسایل نقلیه ایجاد شــد ه اند و با توجه به اثرات من یف ای که پارکینگ های حاشـیه ای بر حمل و نقل شــهر دارند ، این نوع پارک زمانی باید مجاز دانسته شود که مشکلات حادی از لحاظ اثرات منفی مورد نظر ایجاد نکند.
یکی از این مســائل مهم مب ث ح مربوط به ایجاد پارکینگ های مناســب در جوار خیابان هاست تا از ســرگردانی رانندگان برای یافتن مکان مناسب پارک / خودداری شده و از توقف های گاه بیگاه آنان پیشگیری به عمل آید تا بدین ترتیب جریان عبور خیابان ها در ســطوح معابر تســریع یافته و از حوادث ترافیکی به نحوی جلوگیری شود ."