چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت استراتژی اقیانوس آبی در شرکت فرآورده های لبنی کاله آمل انجام گرفت . این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است . جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه خبرگان شرکت فرآورده های لبنی کاله آمل می باشند که بر اساس فرمول کوکران، ٨٨ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . این پرسشنامه مشتمل بر ٤٣ سوال بر اساس مقیاس لیکرت با ٥ گزینه می باشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر گروهی از متخصصـان، پـس از اعمـال اصـلاحات تائیـد شـد. پایـایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ٠.٨٦٧ برآورد شد. سوالات تحقیق با استفاده از نـرم افـزار آماری SPSS و آزمون های T و تحلیل واریانس ANOVA مورد بررسی قرار گرفتند. نتـایج بـه دسـت آمده حاکی از آن است که ، وضعیت پیاده سازی و اجرای استراتژی اقیانوس آبی در شرکت فـرآورده هـای لبنی کاله آمل از مقدار متوسط بیشتر بوده و در سطح مطلوبی قرار دارد. هم چنین همه مولفه های استراتژی اقیانوس آبی (نوآوری ارزش، الگوی تصمیم گیری چهار اقدامی ، تجدید ساختار مرزهای بـازار، تمرکـز بـر تصویری بزرگ، دستیابی به تقاضایی فراسوی وضع موجود، پایه ریزی صحیح مراحل استراتژیک، غلبـه بـر موانع کلیدی، تعبیه فرایند اجرای استراتژی در فراینـد تـدوین اسـتراتژی) نیـز در وضـعیت مطلـوبی قـرار
خلاصه ماشینی:
"هم چنین همه مولفه های استراتژی اقیانوس آبی (نوآوری ارزش، الگوی تصمیم گیری چهار اقدامی ، تجدید ساختار مرزهای بـازار، تمرکـز بـر تصویری بزرگ، دستیابی به تقاضایی فراسوی وضع موجود، پایه ریزی صحیح مراحل استراتژیک، غلبـه بـر موانع کلیدی، تعبیه فرایند اجرای استراتژی در فراینـد تـدوین اسـتراتژی) نیـز در وضـعیت مطلـوبی قـرار داشته اند.
برای تعیین مولفه های اصلی استراتژی اقیانوس آبی از بین مولفه های موجود درادبیات علمی ، آن هایی که بیشترین کاربرد وفراوانی را داشتند برای استفاده در این پژوهش انتخاب شدند که عبارتند از: نوآوری ارزش، الگوی تصمیم گیری چهار اقدامی ، تجدید ساختار مرزهای بازار، تمرکز بر تصویری بزرگ، دستیابی به تقاضایی فراسوی وضع موجود، پایه ریزی صحیح مراحل استراتژیک (شاخص ایده اقیانوس آبی )، غلبه بر موانع کلیدی و تعبیه فرآیند اجرای استراتژی در فرآیند تدوین استراتژی.
٢) آیا وزن (میانگین ) مولفه های استراتژی اقیانوس آبی در شرکت فرآورده های لبنـی کالـه آمـل یکسان است ؟ H 0: µ1 = µ2 = µ3 = µ4 = µ5 = µ6 = µ7 = µ8 حداقل دو میانگین متفاوت وجود دارد :H١ روش مورد استفاده برای بررسی سوال سوم پژوهش آزمون ANOVA می باشد؛ بـرای تفسـیر نتیجه آزمون تحلیل واریانس مبنی بر معنی داری یا عدم معنی داری تفـاوت میـانگین متغیـر مـورد بررسی در بین گروه ها، باید بر اساس معنی داری مقدار آماره F عمل کنیم ."