چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقـش آمـوزش عـالی و دانشـگاه در امـور آموزشـی، فرهنگیـ اجتمـاعی و اقتصـادی زنـان اسـت . روش پـژوهش از نـوع توصـیفی و زمینه یابی است و نمونه آماری آن ١٤٠ فارغ التحصیل و ٩٠ دانشجوی مازندرانی و ٢٥ عضو هیات علمی زن است که بـا روش نمونـه گیـری تصـادفی و طبقـه ای انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمـول بـرآورد حجـم نمونـه بـر حسـب انحراف معیار جامعه برآورد شد. برای گـردآوری داده هـا از پرسشـنامه اسـتفاده شد. در پژوهش حاضر چهار فرضیه مورد آزمون قـرار گرفـت . نتـایج نشـان داد که : ١ـ آموزش عالی و دانشـگاه در امـور آموزشـی زنـان تـاثیر دارد (٥%> P , ٨٣.٥٩ = t) ٢ـ آموزش عالی و دانشگاه در امور فرهنگیــ اجتمـاعی زنـان تـاثیر
خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش آموزش عالی و دانشگاه در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی زنان رمضان حسن زاده ١ چکیده هدف این پژوهش بررسی نقـش آمـوزش عـالی و دانشـگاه در امـور آموزشـی، فرهنگیـ اجتمـاعی و اقتصـادی زنـان اسـت .
ایـن ٢٠ جملۀ پرسشنامه تأثیر آموزش عالی و دانشگاه را در امور آموزشی، فرهنگیـ اجتماعی و اقتصادی زنان سنجش و اندازه گیری میکند.
٠٥= α) و درجــۀ آزادی ٢٥١=df از t جــدول بحرانــی (١٩٦=tc) بزرگتــر اســت ، بنابراین فرضیۀ صفر رد و فرضیۀ تحقیق تأیید میشود و میتوان دریافـت کـه آمـوزش عالی و دانشگاه در امور آموزشی زنان تأثیر دارد.
٠٥= α) و درجـۀ آزادی ٢٥١=df از t جـدول بحرانـی (١٩٦=tc ) بزرگتـر اسـت ، بنابراین فرضیۀ صفر رد و فرضیۀ پژوهش تأیید میشود بدین ترتیب که آموزش عالی و دانشگاه در امور اقتصادی زنان تأثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری نتیجۀ فرضیۀ اول نشان داد که آموزش عالی و دانشگاه در امور آموزشی زنان تأثیر دارد.
نتیجۀ فرضیۀ چهارم نشان داد که سهم پیامـدهای آمـوزش عـالی و دانشـگاه در امور آموزشی، فرهنگیـ اجتماعی و اقتصـادی متفـاوت اسـت و آزمـون تعقیبـی نشـان میدهد که آموزش عالی و دانشگاه بـه ترتیـب در امـور اقتصـادی، آموزشـی و فرهنگـیــ اجتماعی بیشترین سهم را داشته است .
(١٣٧٩)، «بررسی مشارکت کیفی زنان در آموزش عالی و ارائـۀ راهکارهـایی جهت افزایش آن »، مجموعه مقالات و گزارشهای کنگرة زن ، دانشگاه ، فـردای بهتـر، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی .
Reconstructed lives women and Iran’s Islamic Revoloution, Washington DC: The Johns Hopkins University Press."