چکیده:
با توجه به رهیافت هایی که تصمیم به پایان دادن به زندگی رویان را امری مطلقا شخصی دانسته ورویان را بی حق میداند و برای پاسخ به پرسش وجود یا عدم وجود حق زیست برای رویان ناقص الخلقه در حالت های گوناگون در نوشتار حاضر، موضع نظام حقوقی ایران ، رهیافت های حقوقی، فقهی و بین المللی تحلیل شده و با شناسایی نقاط قوت و ضعف و خلاهای مربوط ، برای رفع آن ارایه ساز و کار شده و پس ازطرح مساله و تعریف اجمالی رویان و نیز حقوق بیماران از هر سه دیدگاه ، و نیزاشاره ای کوتاه به تاریخچه و مبانی فلسفی موضوع به تطبیق مبانی با نظام حقوقی ایران فقه شیعه و اسناد بین المللی پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"، ص ٤١٨) اما – همچنان که برخی حقوقدانان گفته اند-گمان میرود با توجه به مواد٤٨٧ -٤٩٢--٦٢٣-٦٢٤ قانون مجازات اسلامی در سقط رویان عمدی قصاص راه نداشته باشد، زیرا تساوی میان نفس و مخرج وجود ندارد یعنی بر رویان ، عنوان انسان زنده صدق نمیکند و بهره مند شدن وی از حقوق انسانی نیز منوط به زنده متولد شدن است (شکری، قادر، ١٣٨٩ش .
بنگرید به : رزم ساز، بابک ، بررسی فقهی-حقوقی سقط جنین ، انتشارات خط سوم ، چاپ نخست ، ١٣٧٩، تهران ، ص ٣٠ ١١ در این تئوری، ارزش ژنتیکی یعنی ارزش داشتن با توجه به سرمایه گذاری که در انسان یا هر امر با ارزش ژنتیکی دیگر اتفاق افتاده است ارزش ها، به دو گروه ارزش ابزاری و ذاتی تقسیم میشوند.
٥٣٢ ٣٤ بنگرید به : شیخ توسی، النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، ترجمه محمد باقر سبزواری، انتشارات دانشگاه تهران ، جلد دوم ، تهران ، مرداد ١٣٦٢، صص ٥٣٠ و ٥٣١ و علامه حلی، شرح تبصره المتعلمین فی احکام الدین ، به شرح صادق شیرازی، انتشارات دارالیمان ، جلد دوم ، قم ، ١٤٠٦ هق ، ص ٥٢٠ و همچنین موسوی خویی، ابوالقاسم ، مبانی تکمله المنهاج ، بیروت ، لبنان ، دارالزهرا، چاپ دوم ، ١٣٩٦ هق ، جلد ٢، به ترجمه هاشم نوری، ص ٢١٣ و نیز محقق حلی، شرایع الاسلام ، ترجمه ابوالقاسم بن احمد یزدی، بکوشش محمد تقی دانش پژوه ، انتشارات دانشگاه تهران ، جلد چهارم ، چاپ دوم ، دی ماه ١٣٦٠، ص ١٨ ٣٥ بنگرید به : بهجت ، محمد تقی، رساله توضیح المسایل ، قم ، نشر دفتر آیت الله بهجت ، ١٣٧٧، جلد ١٢، ص ٢ ٣٦ نظر مشورتی ٧."