چکیده:
از ویژگیهای منحصر به فرد دنیـای امـروز، وجـود ارتباطـات وسـیع و گسـترده انسانی است . در چنین جامعه ای، رسانه ها و وسـایل ارتبـاط جمعـی بـه عنـوان عضـو کلیدی در ارتباطات نقش بسیار مهمی دارند. در میان رسانه ها، اینترنت ، همانند دیگـر نهادهای فعال اجتماعی، اقتصـادی، سیاسـی، آموزشـی، مـذهبی و فرهنگـی، تـأثیر و کارکرد عمیقی در شکل دهی به عقاید، باورها، نظرها و هدایت افکار عمومی دارد. در این فضای مجازی، وبلاگ نویسی شاید پـس از شـبکه هـای اجتمـاعی، از مهـم تـرین ابداعات جهان مجازی بوده است . گرچه به نظر میرسد شبکه های اجتمـاعی و رشـد آنها در دنیای مجازی و البته جهان واقعی، کیفیت روابط اجتماعی را به سطحی نـازل و دم دستی کشانده ، بیتردید، وبلاگ هـا، یکـی از امکانـات منحصـر بـه فـرد جهـان مجازی در ارتقای محتوای گفتگو و تعامل میان انسان ها هسـتند. مطلـب حاضـر، بـه معرفی وبلاگ ها و وب سایت هایی میپـردازد کـه محتـوای آنهـا، موضـوعات خـاص حوزه فرهنگ از دیـدگاه انسان شناسی و مردم شناسی و همچنـین از منظـر فــولکلور (رویکرد فصـلنامه ) است .
خلاصه ماشینی:
"فاضلی در حال حاضر یکی از نماینـدگان انسـان شناسـی مـدرن در ایـران است و در کنار فعالیت های وب سایت خود، مدیریت گروه مردم نگاری سـایت انسان شناسی و فرهنگ را نیز بر عهده دارد.
مطالـب دیگـر وبلاگ در زمینه موضوعات ، مقالات و اخبار مربوط به دانـش انسـان شناسـی و مردم شناسی به عنوان «علمیترین رشته علوم انسانی و انسـانیتـرین رشـته در علوم » است که همه با ذکر دقیق محل ارجاع آنها بـه حکـم امانتـداری و بـرای آنکه خوانندگان وبلاگ امکان دسترسی به مرجع مطالب را داشته باشند، بازنشر شده اند.
http:) با هدف رشد و تقویـت دانـش مـرد شناسـی و انسـان شناسـی در ایـران و اطلاع رسانی به دانشجویان و علاقه مندان حوزه علوم اجتماعی و انسان شناسـی تصویری، مؤسسه میراث فردا از نخستین سال های تأسیس ، با راه اندازی پایگـاه اینترنتی، بخشی از فعالیت هـای علمـی، فرهنگـی و اطـلاع رسـانی خـود را بـر فضاهای مجازی متمرکز ساخت .
سازمان میراث فرهنگی نیز برای برخی از موزه هـای مـردم شناسـی برخی استان ها وبلاگ هایی را ایجاد کرده است به عـلاوه ، برخـی سـایت هـای خبری و اطلاع رسانی مانند تبیان نیز، بخشی از سـایت خـود را بـه مطـالبی در حوزه فرهنگ و آداب و رسوم اختصاص داده اند که با جستجو میتوان به آنهـا دست یافت .
وبلاگ ها و وب سایت های معرفی شده در این مقاله ، همه مرتبط با حوزه دانش انسان شناسی و مردم شناسی و گـاه نیـز حـوزه فرهنگ مـردم (رویکـرد موضـوعی فصـلنامه ) بودنـد و از آنجـا کـه بخشـی از مخاطبـان مجلـه را تهیـه کننـدگان و دسـت انـدرکاران برنامـه هـای رادیـویی و تلویزیونی تشکیل میدهند، محتوای مطالب پایگاه های معرفـیشـده مـیتوانـد برای آنها سوژه آفرین و کاربردی باشد."