چکیده:
3 مباحث فلسفه زبان (زبانشناسی فلسفی ) را زیر دو عنوان کلی معناشناسی فلسفی و کارکردشناسی فلسفی ٤ میتوان دسته بندی کرد. اولی دارای دو بخـش عمـده نظریه معنا٥ (شامل بحث هـای مربـوط بـه ماهیـت معنـا، معنـاداری ، هـم معنـایی ، تحلیلیت ، و استلزام ) و نظریه ارجاع ٦ (شامل بحث هـای مربـوط بـه نامگـذاری ، صدق ، دلالت ، دامنه مصادیق و مقادیر متغیرها) و دومی نیز بـه دو بخـش نظریـه افعال گفتاری و نظریـه مکالمـه قابـل تفکیـک اسـت . ویلی ام جـی لایکـان ، نویسنده مقاله ، با کمی تفاوت این طبقه بندی را میپذیرد. او معتقد است ٧ که غایت اصلی فلسفه زبان ، نظریه معنا می باشد؛ اما چهار هدف فرعی و تبعی ای ن فلسـفه عبارتند از: نظریه ارجاع - کـه آنـرا نبایـد بـا نظریـه ارجـاعی ٨ (موضـوع مقالـه
خلاصه ماشینی:
"یک نظریه فلسفی درباره معنا باید بتواند توضیح دهد کـه چـه عـاملی یـک زنجیره از نشانه ها یا صداها را معنادار میکند؟ و مهم تـر از آن اینکـه چـه عـاملی موجـب می شود تا این زنجیره ها معناهای متمـایزی داشـته باشـند؟ عـلاوه بـر اینهـا، یـک نظری ه درباره معنا باید بتواند توضیح دهد که چگونه برای انسان ممکن شده است که اظهارات بامعنا١ را تولید کند و آنها را ادراک نماید؟ و هم اینکه چگونـه ایـن کارهـا را بـی هـیچ زحمتی انجام میدهد؟ یک ایده شایع درباره معنی ای ن اسـت کـه واژگـان و نیـز عبـارات ٢، کـه بـه لحـاظ زبانشناختی پیچیده ترند، به علـت اشـاره گـری ٣ بـه اشـیای واقـع در ایـن جهـان معنـا دار میشوند.
این نظریه ارجاعی درباره معنا٤ اگرچه متعارف و در نگاه نخست جذاب اسـت ، / اما با کمی تامل نارسائی آن آشکار میشود؛ چـرا کـه اولا فقـط برخـی از واژه هـا کـم و بیش به اشیای واقع در این جهان واقعا اشاره میکنند؛ و ثانیا حتی اگر همه واژگـان ماننـد اسامی خاص صرفا برای سوا کردن ٥ اشیای منفرد به کار میرفتند، آنگاه مـا هرگـز قـادر نبودیم حتی جملات ابتدایی صحیحی بسازیم .
٢. مترجم : بر اساس نظریه ارجاعی ، که نظریه عرفی معناداری است ، معنادار بودن جمله (١) معلـول اشاره گری آن به واقعیت اسـت و ایـن رابطـه علـی بـین «اشـاره گـری جملـه (١) بـه واقعیـت » و «معناداری آن » برای ما یا به طور مستقیم حاصل و محرز میشود (آنگاه که مثلا به عنوان جاسوس زندگی هیتلر را زیر نظر میداشتیم )، و یا به صورت غیرمستقیم (و آن زمانی است که مثلا آنرا از یک گواه موثق و یا به صورت متواتر میشنیدیم یا میخواندیم )."