چکیده:
مقدمه : احساس امنیت که ارتباط مستقیم با ذهنیت و درک مردم از امنیت دارد، تحت تاثیر عوامل مختلفی شکل می گیرد. رسانه ها به عنوان منابع واسطه ای کسب اطلاعات مردم قادرند احساس افراد از واقعیت و نگرش آنان را نسبت به محیط شکل دهند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از رسانه های جمعی بر احساس امنیت شهروندان تهرانی با تاکید بر فعالیت های پلیسی می باشد. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شد. به همین منظور، از بین جامعه مورد مطالعه که افراد بالای ١٨ سال می باشند با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی ٣٨٠ نفر از آنان از پنج منطقه شهر تهران انتخاب و از آنان درخواست شد که پرسشنامه تحقیق را تکمیل نمایند. یافته ها: نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری بین میزان توجه به برنامه ها و اخبار پلیسی تلویزیون به لحاظ احساس امنیت وجود دارد و هرچه میزان استفاده از این برنامه ها بیشتر باشد میزان احساس امنیت کمتر است . همچنین نتایج نشان داد بین میزان توجه به برنامه های پلیسی تلویزیون با احساس ناامنی رابطه بیشتری وجود دارد تا مطالعه حوادث جنایی روزنامه با احساس ناامنی . بحث و نتیجه گیری : رسانه ها، به ویژه تلویزیون، با محتوای اخبار امنیتی - انتظامی و حوادث جنایی در کاهش احساس امنیت مخاطبان خود تاثیر دارند. با توجه به رابطه بین رسانه ها و احساس امنیت همچنین تاثیرگذاری محتوای خاصی از رسانه بر احساس امنیت مخاطبان، این موضوع هنوز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است وکمتر از این فرصت در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نموده است .
خلاصه ماشینی:
"1 - Gonter 2 - Mak kovil فرضیه سوم: بین احساس امنیت شهروندانی که برنامه های مربوط به اقدامات پلیس و اخبار امنیتی انتظامی را از تلویزیون تماشا میکنند با شهروندانی که حوادث جنایی روزنامه ها را مطالعه میکنند تفاوت معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین احساس امنیت شهروندانی که برنامه های فعالیت پلیس و اخبار امنیتی انتظامی را از تلویزیون تماشا میکنند با شهروندانی که حوادث جنایی روزنامه را مطالعه میکنند تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ٥: بررسی تفاوت بین احساس امنیت شهروندانی که برنامه های فعالیت پلیس و اخبار امنیتی انتظامی را از تلویزیون تماشا میکنند با شهروندانی که حوادث جنایی را از طریق روزنامه مطالعه میکنند مولفه ها صفحات غیر حوادث صفحات حوادث جمع کل عدم احساس امنیت توجه کم به برنامه پلیسی تلویزیونی 40 %71.
یافته های مرتبط با فرضیه اول نشانگر آن است که بین میزان توجه به برنامه های مربوط به فعالیت پلیس و اخبار امنیتی- انتظامی که از تلویزیون داخلی پخش میگردد به لحاظ احساسامنیت تفاوت معناداری وجود دارد و هرچه مقدار تماشای این گونه برنامه ها بیشتر باشد احساس امنیت کمتر است .
علاوه بر این نتایج نشان داد بین تماشای برنامه های پلیسی و اخبار امنیتی انتظامی از تلویزیون و احساس ناامنی رابطه بیشتری وجود دارد تا مطالعه حوادث جنایی در روزنامه .
در مجموع با توجه به یافته های پژوهش و بررسی فرضیه های تحقیق و با دقت در نظربه ادبیات نظری میتوان گفت : رسانه ها به ویژه تلویزیون با محتوای اخبار امنیتی انتظامی و حوادث جنایی در کاهش احساس امنیت مخاطبان خود تأثیر دارند."