چکیده:
سند چشم انداز توسعه ٢٠ ساله کشور که آمال جامعه ایرانی را در دو دهه آینده ترسیم و اهداف برنامـه هـای پنج ساله توسعه کشور را با حضور در متن تحـولات و پیشـرفت هـای جهـانی تبیـین مـیکنـد، بـر توسـعه داناییمحور و گسترش صنایع پیشرفته تاکید دارد. فناوریهای جدید، مقدمه دستیابی به اهداف کلان علمـی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی به شمار میآید. امروزه صنعت رسانه ، به عنوان اصلیترین وسیله مورد استفاده در ١٩ حوزه های ارتباطات فرهنگی، نیازمند مکانی است که با دسترسی و بهره گیـری از فنـاوریهـای مبنـا، بتوانـد عرصه فرهنگ را تغذیه و نیازهای آن را مرتفع کند. در ایران تاسیس مدیاسیتی یکی از مقوله های مورد توجـه در عرصه فعالیت های فرهنگیهنری است که در صورت فراهم شدن شرایط و مقتضیات لازم به سوی مطالعه و عملیاتیکردن آن باید گام برداشت . بدیهی است ، با تاسیس و راه اندازی مدیاسیتی رونق بخشی به فعالیت هـای هنری، فرهنگی و اطلاع رسانی کشور و همچنین ارتقای سطح رقابت آن در منطقه و جهان امکان پـذیر اسـت . در این مقاله ابتدا با ارائه تعریفی از مفهوم شهر و بیان استعاره های شهری که در ادبیات امروز دنیا از اهمیـت ویژه ای برخوردار است ؛ به تعریف مفهومی شهر رسانه ای، معرفی ابعاد و ویژگیهای آن پرداخته و سـپس بـا تبیین شهرهای رسانه ای در قالب خوشه های صنعتی فرهنگی به ضرورت ایجاد آن بر اسـاس اسـناد فرادسـتی پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"٢ هزار میلیارد ریال راهبردها افزایش سهم تولیدات مبتنی بر دانش در اقتصاد ملی و عرصۀ جهانی حمایت نظام مند از توسعۀ فناوریهای پیشرفته در سـطح سـتادی، سـازمان هـای توسـعه ای، بنگـاه هـای تولیدی و بخش خصوصی حمایت از تأسیس مراکز رشد تخصصی و پارکهای علمی و تکنولوژیک حمایت از ایجاد و توسعۀ شرکت های مبتنی بر فناوریهای پیشـرفته بـرای گسـترش تولیـد و خـدمات مربوط با تأکید بر بخش غیردولتی حمایت نظام مند از کلیه سطوح تحقیقات صنعتی و معدنی از مرحله ایده تا فناوری، محصول و بازاریابی حمایت از شرکت های نوپای مستقر در مراکز رشد پارکهای فناوری حمایت از ارائۀ خدمات آموزشی، اطلاعاتی و مشاوره ای در زمینۀ تکنولوژیک ، مدیریتی، بازاریابی، حقوقی و تأمین منابع مالی با افراد و شرکت های نوآور حمایت مالی از ثبت بین المللی نوآوریها در بخش صنعت و معدن تقویت تعاملات بین المللی و منطقه ای به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات و دسـتیابی بـه فنـاوریهـای نوین برگزاری نمایشگاه های تخصصی فناوری در داخل و توسعه فن بازارهای ملی و نیز حمایت از شرکت بـا بهره گیری از اهرم خریدهای دولتی برگزاری نمایشگاه های تخصصی فناوری در داخل و توسعه فن بازارهای ملی و نیز حمایـت از شـرکت هدفمنـد متخصصین کشور در نمایشگاه ها، همایش و مجامع بین المللی حمایت قانونی از شرکت های ایرانی برای انجـام پـژوهش هـای مشـترک و ایجـادJoint Venture بـا شرکت های خارجی به منظور کسب ، جذب و صادرات فناوری به ویژه در حوزه فناوریهای پیشرفته 28 جدول ٥ لیست فعالیت های قابل توسعه مرتبط با فناوریهای نوین توصیه شده توسط اسناد فرادست نام سند فعالیت های پیشنهادی سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور پارکهای علمی و فناوری و دهکده های دانایی دانشگاه ها مؤسسات بین المللی آموزشی و تحقیقاتی سند قانون برنامۀ پنجم مراکز رشد آزمایشگاه های کاربردی دانشگاه ها مؤسسات آموزشی شهرکهای دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی، فناوری پارکهای علمی و فناوری سند استراتژی توسعه صنعتی صنایع نوین مراکز رشد شرکت های مبتنی بر فناوریهای پیشرفته مؤسسات آموزشی، اطلاعـاتی و مشـاوره ای در زمینـه هـای تکنولـوژی، مدیریت ، بازاریابی، حقوقی و تأمین منابع مالی نمایشگاه ها بازارهای ملی 29 منبع ."