چکیده:
امروزه بحران ها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی به شمار میروند و روزبه روز بر تعداد و تنوع آنها افزوده میشود و از سوی دیگر، رسانه های جمعی نیز در چند دهه اخیر از چنان رشد و تاثیری در جوامع برخوردارند که به بخش جداییناپذیری از زندگی بشر مبدل شده . رسانه ها در عین حال ، به دلیل کارکردهای متعدد، به صورت جزئی از انواع بحران ها در آمده اند، چنان که بحرانی را نمیتوان بدون حضور رسانه های جمعی در آن تصور کرد. شیوة عملکرد رسانه ها در بحران ، به نحوة مدیریت و راهبردی آنها برمیگردد. به عبارت دیگر، این مدیریت ١٩٥ رسانه هاست که با اتخاذ راهکاری مشخص در قبال بحران ، عملکرد رسانه را در قبال آن رقم میزند. در این راستا بررسی نقش رسانه های جمعی به عنوان قدرتمندترین ابزار مدیریت افکار عمومی در مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است . زیرا رسانه ها در بحران و در بستر فرهنگ های مختلف میتوانند نقش دوگانه مدیریت ، کنترل ، تصعید و گسترش بحران را با بهره گیری از شیوه های مختلف برجسته سازی و آموزش عهده دار شوند. دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها سیزدهمین نشست تخصصی خود را به موضـوع "رسـانه و بحـران " اختصاص داد. این هم اندیشی با حضور جمعی از اساتید ارتباطات عکاسان خبـری ، خبرنگـاران و فعـالان و علاقه مندان حوزة رسانه دوشنبه ١٣ مهر ١٣٩٤ در کتابخانه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.
خلاصه ماشینی:
"بر همین اساس چند پرسش اصلی در مورد جایگاه نقـش رسـانه و روزنامـه نگـاری بحـران مطرح است که این جایگاه چگونه باید ایجاد و تقویت شود؟ آیـا روزنامـه نگـاران از قبـل بایـد آماده باشند؟ ابزارهای مورد نیاز روزنامه نگاران در شـرایط بحرانـی چیسـت ؟ آیـا در بعضـی از مواقع بحرانی ، روزنامه نگاران بحران میتوانند جلوی پیشروی بحران را بگیرند یـا فقـط بـه آن دامن بزنند؟ آیا نشان دادن فجایع و تصاویر در صدا و سیما، عین روزنامه نگاری بحـران اسـت ؟ اگر این گونه است چرا در رسانه های غربی این تصاویر نشان داده نمی شود؟ و اصلا به طور کلی هدف از روزنامه نگاری بحران چیست ؟ در بحران ها رقابت روزنامه نگاری وجود ندارد دکتر حسن نمکدوست : آمادگی رسانه ها در مواقع بحرانی در بین همکاران رادیویی بیشتر از سایر رسانه هاست و آنها به مراتب بیشتر از روزنامه نگاران کاغذی می توانند در این مواقع کمک کنند.
) به طور کلی امروز نقش مطبوعات دیگر ارائۀ اخبار و اطلاعات صرف نیسـت ، بلکـه بایـد از تفسیر و گزارش نیز استفاده کنند، مگر اینکه خبر اختصاصی، تولیدی همان روزنامـه باشـد کـه اگر این اتفاق بیفتد و روزنامه ای مختلف ، خبرهای خاص خودشان را داشته باشند، جامعه شاهد روزنامه های متفاوت با تیترهای متفاوت نسبت به یک موضوع خواهد بود."