چکیده:
ادبیات کودک و نوجوان، شاخهای جدید از ادبیات معاصر جهان است که ابتدا در اروپا پایهگذاری شد و سپس به سایر کشورهای جهان ازجمله کشورهای عربی راه پیدا کرد. نیاز مبرم آدمی از ابتدای تولد به آموزش و پرورش و همچنین نقش غیرقابل انکار آن در تحول عظیم جوامع در هر برههای از زمان، باعث ظهور افرادی در ادبیات ملتهای مختلف شده که اهمیت ادبیات کودکان را درک کرده و با نگاشتن آثاری برای آیندهسازان، گامی در جهت ساختن آیندهی کشورشان برداشتهاند. «رجاء علی حویلة» یکی از نویسندگان معاصر عرب است که در سال (1994م) با خلق اثر «کان ماکان حکایات من بلاد الشام» پا به عرصه ادبیات کودکان نهاد و در ادامهی فعالیتهای ادبیش، کتاب «دنیا الأسرار» را نگاشته است. این پژوهش به دنبال شناخت عناصر داستان "دنیا الاسرار"و تأثیر آنها در آموزش ذهن کودکان و چگونگی شناسایی نیازهای فردی و اجتماعی کودک و نحوهی پاسخگویی به آن است که با استفاده از منابع کتابخانهای- الکترونیکی و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. در این راستا یافتهها حاکی از آن است که «رجاء» در این حکایت، علاوه بر رعایت معیارهای فن داستاننویسی، تلاش کرده است که با اتخاذ زبان روان و ساده و اسلوب بیان استوار و متین به بهترین وجه ممکن با کودک ارتباط برقرار کند و او را جذب داستان نماید تا کودک محیط اطراف خود را بهتر بشناسد و مهارتهای لازم برای زندگی کسب نماید و علاوه بر کسب ارزشهای اخلاقی، اجتماعی و دینی به تقویت آن در نفس و درون خود بپردازد.
Children’s literature is a new branch of worldwide literature which was first founded in Europe and then spread across the rest of the world including Arabic countries. The human urgent need for education from the time of birth and its inevitable role in the upheavals of any society at different erashave led to the emergence of different intellectuals in the literature of various nationalities who could perceive the significance of children’s literature and created works to enhance their own country’s development . Reja Ali Hovileh is a contemporary Arab writer who created the work “Kan-ma-kan .Hekayat-men-blad sham” and found himself among the children literature writers . Hethen wrote the book “Donya-al-asrar”. The present research is to identify the novelistic elements in this work and their effects on training children’s minds.It aims to find out personal and social requirements of children so as to be able to address them. The research is descriptive- analytic which has used library-electronic resources.The findings show that Reja، observing the criteria for novelistic techniques، has tried to communicate with children and draw them to the story adopting a simple and eloquent style. Accordingly، this helps them to have a better understanding of their surroundings and develop the necessary skills in life. Apart from gaining ethical،social and religious values ، they can integrate such values in themselves.