چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در مراکز آموزش عالی بود. این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است که در مرحله کیفی با استفاده از روش همسوسازی دادههای چندگانه (مشتمل بر سه ضلع الف) جمعآوری اطلاعات مبانی نظری و اصول زیربنایی مربوط به متغیر پژوهش ب) تحقیقات انجام شده در حوزه یاددهی- یادگیری و ج) نظرات آگاهیدهندگان کلیدی) چارچوب نظری اولیه، تدوین و اعتباریابی شد. سپس در مرحله کمی، روایی و پایایی چارچوب تدوین شده، با استفاده از روشهای آماری تحلیل گویه، تحلیل عامل تاییدی و آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. در نتیجه این پژوهش نظام جامع یاددهی- یادگیری در مراکز آموزش عالی مشتمل بر سه مضمون مفهومی، ساختاری و عملکردی با مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه مربوط به هر مضمون فراگیر تدوین شد. مضمون مفهومی مشتمل بر مضامین موضوع و محتوا، چیستی، چگونگی و اصول یاددهی- یادگیری؛ مضمون ساختاری شامل مضامین جهتگیری راهبردی، طرح سیستم و فرهنگ یاددهی- یادگیری؛ و مضمون عملکردی نیز متشکل از مضامین اجرای فرایند، رهبری و مدیریت فرایند و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری میباشد.
خلاصه ماشینی:
همچنین تحقیقات متعددی نیز در زمینه عوامل موثر بـر فراینـد یـاددهی - یادگیری انجام شده است مانند؛ تاثیر فضا و جو آموزشی (ویلسون و فولر١١، ٢٠٠٥)، تاثیر شیوه های ارزشیابی (لیونگ ، موک و ونگ ١٢، ٢٠٠٨)، بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت های مطالعـه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت تحصیلی آنان (عبدخدائی و غفاری ، ١٣٨٩)، رابطـه بـین جهـت - گیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی (صمدی ، ١٣٩١)، آمادگی خود- راهبری در یادگیری و سـبک هـای یـادگیری (صـفوی ، شوشـتری زاده ، محمـودی و یارمحمـدیان ، ١٣٨٩) و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات درتحول فراینـد یـاددهی - یـادگیری (نجفـی ، ١٣٨٩).
در این راستا سوالات زیر راهنمای پژوهش بوده است : ـ مضامین فراگیر، سازمان دهنده و پایه نظام جامع یاددهی - یادگیری در مراکز آمـوزش عـالی کدامند؟ ـ آیا نظام جامع تدوین شده در بخش کیفی پژوهش از روایی و پایایی برخوردار است ؟ پیشینه پژوهش ایوریا، نیاشو، جرجیانا سافتا و سودیتو١ (٢٠١١) پژوهشی با عنوان بهسازی دوجانبـه نظـام یاددهی - یادگیری برای بهبود نظام آموزشی دانشگاه انجام دادند که هـدف آن بررسـی رابطـه بـین سبک های غالب یادگیری دانش آموزان و نتایج آتی آن بود.
١-٢- داده های کیفی پژوهش : در این قسمت مضامین فراگیر(عوامل ) شامل سـه مضـمون مفهومی ، ساختاری و عملکردی است ، و برای هر کدام از این سـه مضـومن نیـز مضـامین سـازمان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 -Exploratory Sequential 2 Theoretical Saturation دهنده (ملاک ها) و مضامین پایه (نشانگرها) تدوین گردیده که در جدول شماره ١ نشان داده شده است در نتیجه چارچوب اولیه الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری شکل گرفت .