چکیده:
محبوبیت رسانه های اجتماعی در سال های اخیر سبب تولید حجم زیادی از محتوا از سوی کاربران شده است . در حالی که اطلاعات به راحتی قابل دسترس است ، راهی آسان برای شناخت مفیدترین محتوا یا اطمینان به اعتبار آن وجود ندارد. کاربران مستقل ممکن است قادر به تشخیص و افتراق بین مفید یا غیرمفید بودن محتوا و قابل اعتماد یا غیرقابل اعتماد بودن آن نباشند. ویکی پدیا به عنوان یکی از رسانه های مطرح در این حوزه ، تبدیل به یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی در وب شده است که اطلاعات آن از طریق همکاری جمعی ایجاد می شود و تقریبا هر کسی امکان ویرایش مطالب آن را دارد. این موضوع سبب تلقی بی ثباتی در ویکی پدیا و بی اعتمادی به آن به عنوان یک منبع در خور توجه از اطلاعات شده است . اگرچه تلاش های بسیاری در زمینه توسعه استانداردها و کمک به کاربران صورت گرفته است تا در خصوص قابلیت اعتماد به محتوا قدرت قضاوت پیدا کنند، هنوز معولم نیت س که چنن ی اقداماتی، تا چه حد میتواند بر سیستمی که به لحاظ ذاتی ناپایدار است ، موثر واقع شود. در چنین فضایی ، کاربران ضمن اینکه به راهی برای گذار از این داده ها نیاز دارند، باید بتوانند ارزش محتوای ارائه شده را نیز به طریقی ارزیابی کنند. اینکه آیا اطلاعات قابل اعتماد هستند؟ از این رو، سوال مقاله حاضر این است که چگونه درک کاربران از قابلیت اعتماد به یک سیستم بی ثبات مانند ویکی پدیا می تواند ارزیابی شود؟ با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای ، نتایج بررسی ها نشان می دهد که بی اعتمادی گسترده کاربران نسبت به ویکی پدیا، با شفاف سازی ، تثبیت محتوا و تاریخ ویرایش کاهش داده خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
ویکی پدیا به عنوان یکی از رسانه های مطرح در این حوزه ، تبدیل به یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی در وب شده است که اطلاعات آن از طریق همکاری جمعی ایجاد می شود و تقریبا هر کسی امکان ویرایش مطالب آن را دارد.
اینکه آیا اطلاعات قابل اعتماد هستند؟ از این رو، سؤال مقاله حاضر این است که چگونه درک کاربران از قابلیت اعتماد به یک سیستم بی ثبات مانند ویکی پدیا می تواند ارزیابی شود؟ با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای ، نتایج بررسی ها نشان می دهد که بی اعتمادی گسترده کاربران نسبت به ویکی پدیا، با شفاف سازی ، تثبیت محتوا و تاریخ ویرایش کاهش داده خواهد شد.
ویکی پدیا از هیچ تبلیغاتی استفاده نمی کند و هیچ ممیزی برای مطالب آن وجود ندارد، اما مقالات باید از دستورالعمل هایی پیروی کنند که از این قرار است : ١.
در اینجا دو مشکل عدمه وجود دارد: ن ت سخ ، اعتامد بش ی از حد به ناتیج جوجتس که باید توجه شود جستجوی مرتبط ، دلالت بر قابلیت اعتماد و اعتبار محتوا یا مفید بودن آن ندارد و دوم ، اعتماد به وب سایتی که محتوای آن را نویسندگان ناشناس خلق می کنند و این امر در خصوص رسانه های اجتماعی کارآمدی چندانی ندارد.
به طور کلی می توان گفت که روش اسنادی در تمامی پژوهش های علمی مورد استفاده قرار می گیرد اما در بعضی از آنها، در بخشی از فرآیند پژوهش و در بعضی دیگر به این دلیل که موضوع پژوهش به لحاظ ماهیت ، کتابخانه ای است ، در تمام طول پژوهش کاربرد دارد.