چکیده:
امروزه بسیاری از شبکه های خبری تحت مالکیت تجاری قرار دارند یا در رقابت با شبکه هایی با مالکیت تجاری هستند. با تجاری شدن شبکه های خبری و به منظور افزایش سود، این شبکه ها ناچار شدند راه هایی را برای تبدیل اخبار به سرگرمی پیدا کنند و از «سختی » و رسمی بودن اخبار بکاهند. در این راستا، اخبار این شبکه ها بر روی شخصیت ها، سبک های زندگی ، داستان گویی و ایجاد روایت های زنده متمرکز گردید. یکی از شبکه های خبری که این رویکرد را مورد توجه قرار داده ، شبکه خبری بی بی سی فارسی است . این مقاله با استفاده از روش های تحلیل محتوای کیفی روایت شناسی و نشانه شناسی برنامه خبری «٦٠ دقیقه » تلویزیون بی بی سی فارسی را به لحاظ فنون و شیوه های استفاده از عناصر سرگرم کننده مورد مطالعه قرار داده است . نتایج این مطالعه نشان می دهد که در این برنامه در حین استفاده از عناصر سرگرمی و جذابیت های داستانی و تصویری ، اطلاعات و جزئیات بسیاری در مورد رویدادها ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با استفاده از روش های تحلیل محتوای کیفی روایت شناسی و نشانه شناسی برنامه خبری «٦٠ دقیقه » تلویزیون بی بی سی فارسی را به لحاظ فنون و شیوه های استفاده از عناصر سرگرم کننده مورد مطالعه قرار داده است .
در این مقاله ، برنامه خبری ٦٠ دقیقه بی بی سی فارسی به لحاظ فنون و شیوه های استفاده از عناصر سرگرم کننده مطالعه شده و مواردی مانند چگونگی روایت اخبار و گزارش های خبری ، استفاده از عناصر نرم ، استفاده از صدا، گرافیک و تصویر و همچنین گزینش رویدادهایی با موضوع سرگرمی مورد بحث قرار گرفته است .
استفاده از صداهای محیط در این برنامه کاربردها و ویژگی های خاصی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم : - در ابتدای ارائه خبرها، در صورت ممکن تصاویری از رویداد مورد نظر، معمولا حدود دو تا چهار ثانیه صدای محیط رویداد پخش می شود و بعد از آن خبرنگار شروع به صحبت می کند.
جذابیت تصویری در اخبار جدی (سیاسی و اقتصادی ) در برنامه ٦٠ دقیقه تلاش شده است ضمن ارائه تصاویر مربوط به وقوع رویدادها و حوادث مختلف که دارای ارزش اطلاع رسانی هستند، تصاویری انتخاب شوند که بیشترین اطلاعات ممکن را درباره موضوع ارائه کنند و در عین حال حاوی صحنه های درگیری ، کشتار، دود، روابط صمیمی ، خشم ، حالت های گویای چهره و تهدید بوده یا به لحاظ کیفیت تصویری در سطح بالا باشند.
در این گزارش ، با استفاده از عناصر تصویری سعی شده است تا موضوع مورد گزارش در زندگی روزمره مردم به تصویر کشیده شود و برای این کار تصاویر متنوع را با شات های سریع نمایش می دهد.
The New Media Monopoly, seventh edition.