چکیده:
هدف پژوهش ، جستجو دربارة یک اصل تربیتی قرآنی تحت عنوان "گذر از ظاهر به باطن " است ، که در سه محور چیستی این اصل ، نقش و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی و تاثیرش بر شکل گیری تمدن نوین اسلامی تکمیل میشود. در این پژوهش ، که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده ، یافته ها حاکی است که اولا، این اصل ، تربیتی و قرآنی است که با توجه به آموزههای قرآنی مبنی بر ظاهر و باطن داشتن عالم ، روشهایی از جمله روش تجربی ، عقلانی و شهودی برای دستیابی به باطن راهگشاست . ثانیا در سه حوزه آموزش و پرورش ، خانواده و رسانه ، که از عناصر مهم سبک زندگی است به ترتیب ، توجه به آموزش معنا گرا در عین توجه به آموزش واقعگرا با ابزار و روشهای متناسب برای عبور از واقع به معنا، تربیت عقلانی و بصیرت آفرین ، تولید برنامه های عمق دار و تعقلی به جای برنامه های مروج نیازهای سطحی و ظاهری در رسانه استنتاج میشود. ثالثا در شکل گیری تمدن نوین اسلامی انتخاب این اصل به عنوان اصل معرفت شناختی استعلایی، که به حقیقت عالم رهنمون میشود در مقابل معرفتهای برخاسته از اومانیسم و ماده گرایی دنیای غرب ، که باعث توقف انسان در سطح پدیده ها میگردد، ضرورت مییابد.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس همین رهیافت از آموزه های دین ، که در سرتاسر قرآن کریم و هم چنین در منابع اصیل روایی اسلام آمده است ایجاب میکند نقش و اهمیت رویکرد معرفت شناختی متناسب با آن (اصل گذر از ظاهر به باطن )، که گذرگاه رسیدن به حقایق عالم است بر اساس همین منابع اسلامی PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
هم چنین در منابع اصیل روایی از زبان اهل بیت (ع ) نیز این واقعیت در قالب دستورهای اخلاقی، اصول عقاید و بیان احکام قابل ردیابی است ؛ چه اینکه هدف نهایی آفرینش که قرب الهی است و بسیاری از حقایق دیگر مسیری جز گذر از ظاهر به باطن ندارد و توقف در معانی ظاهری یعنی در سطح ماندن و از حقیقت دور شدن ، چنانکه جامعه به اصطلاح متمدن غربی به دلیل تکیه بیش از حد به معرفت حسی و تجربی از پیامد ویرانگر آن در امان نیست و تا امروز در خسارت ناشی از انتخاب این رویکرد به سر می برد؛ لذا تبیین صحیح این اصل تربیتی در سبک زندگی اسلامی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی، ضروری است ."