خلاصه ماشینی:
"معترضان به الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی از منظر افت تحصیلی بر این باورند که ارزشیابی توصیفی به دلیل نداشتن اهرمهای لازم برای ایجاد رقابت و مقایسة بین فردی موتور انگیزشی یادگیری دانشآموزان را خاموش کرده یا به حداقل کارآمدی رسانده است.
این افت تحصیلی و افت انگیزشی در دورة متوسطة دوم که به شدت رقابتی است و بازخوردهای نمرهای در آن به کار گرفته میشود و دانشآموزان در فضایی قرار گرفتهاند که بسیار کنکور زده است، با مفروضات مخالفان ارزشیابی کیفی توصیفی کمی عجیب به نظر میرسد.
در این میان، ادعای ایجاد افت تحصیلی در دانشآموزان دورة ابتدایی به سبب اجرای برنامة ارزشیابی کیفی از منظر دیگری قابل بررسی است.
مبنای روانشناختی ادعای یاد شده این است که موتور یادگیری دانشآموزان در فضای آموزشی رسمی با سوخت انگیزشی پاداش و تنبیه به حرکت درمیآید و یکی از شکلهای پاداش و تنبیه، بازخورد کمی به صورت نمره است."