چکیده:
رضایت شغلی کارکنان هر سازمان سبب افزایش کیفیت عملکرد، تقویت تعهدکاری و بالا رفتن بازده کاری میشود. یکی از عوامل مهم ایجاد رضایتمندی بحث عدالت و منصفانه بودن رفتار سازمانی است. عدالت سازمانی در سه سطح قابل بررسی است: «عدالت توزیعی» که شامل اعطای امتیازات و پاداشها است؛ «عدالت رویهای» که شامل مجموعة رفتاری مدیران است که جانب انصاف را مراعات کنند و «عدالت تعاملی» که به نگرش یکسان و منصفانة مدیران نسبت به کارکنان مربوط میشود. در چکیدة تحقیق حاضر تلاش شده است که با هدف بررسی رابطة «عدالت سازمانی» در این سه سطح با «رضایت شغلی» میزان معناداری آن تبیین شود
خلاصه ماشینی:
عدالت توزیعی: در بخش اول، یعنی میزان ادراک کارکنان از منصفانه بودن توزیع امتیازات و امکانات و پاداشها، رابطة عدالت و رضایتمندی تا ۹۹ درصد اطمینان، معنادار برآورد شده است.
۲. عدالت رویهای: در بخش دوم یعنی میزان ادراک کارکنان از رفتارهای سازمانی و اتخاذ تصمیمات منصفانه در اعطای کار و مسئولیت، رابطة عدالت و رضایتمندی تا ۹۵ درصد اطمینان، معنادار است.
۳. عدالت تعاملی: در بخش سوم، یعنی میزان ادراک کارکنان از نگرش یکسان و منصفانة مدیران به کارکنان رابطة عدالت و رضایتمندی تا ۹۵ درصد اطمینان، معنادار بوده است.
مدیران با تنظیم منصفانة ساعات کار، حجم کار و اعطای مسئولیتها و پاداشها ادراک کارکنان را از عدالت توزیعی افزایش دهند.
۲. مدیران با تنظیم عدالت در گردش شغلی، اتخاذ تصمیمات مناسب و رفتار منصفانة سازمانی عدالت رویهای را افزایش دهند.