چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی تطبیقی میزان سرمایۀ اجتماعی کتابخانههای دانشگاه تهران و دانشگاه شریف میپردازد. روش: این پژوهش به روش پیمایشی - تحلیلی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و مرکزی دانشگاه شریف و کتابداران کتابخانۀ مرکزی و کتابخانههای دانشکدههای علوم پایه، فنی، مدیریت و اقتصاد دانشگاه تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، نمونهای به تعداد 110 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است. یافتهها: میانگین نمرههای سرمایۀ اجتماعی در کتابخانههای دانشگاه تهران (با 28/3 درصد) نسبت به کتابخانههای دانشگاه شریف (با 20/3 درصد) بیشتر است. اما تفاوت میزان سرمایۀ اجتماعی بین کتابداران کتابخانههای دو دانشگاه در حد معناداری نبوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میزان سرمایۀ اجتماعی کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران و دانشگاه شریف در سطح بهنسبت مطلوب قرار دارد. همچنین میان متغیرهای جمعیتشناختی با میزان سرمایۀ اجتماعی کتابداران تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر بهبود عملکرد کتابخانهها، توصیه میشود که مدیران کتابخانههای دانشگاهی برای سرمایهگذاری بیشتر در مورد ارزشها و اهداف مشترک، اعتماد و روابط شبکهای بهعنوان عناصر اصلی سرمایۀ اجتماعی در کتابخانهها اقداماتی انجام دهند. اصالت/ ارزش: با توجه به نقش و اهمیت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتیشریف در پیشبرد اهداف علمی کشور، شناسایی میزان سرمایۀ اجتماعی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای مذکور مدیران را در شناخت مفهوم، اهمیت و بهبود سرمایۀ اجتماعی در سازمان کتابخانهها یاری میدهد که چنین پژوهشی تاکنون انجام نگرفته است.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماري پژوهش حاضـر شـامل تمـامي کتابداران کتابخانه هاي دانشـکده اي و مرکـزي دانشـگاه شـريف و کتابـداران کتابخانـۀ مرکـزي و کتابخانـه هـاي دانشکده هاي علوم پايه ، فني، مديريت و اقتصاد دانشگاه تهران است که بـا روش نمونـه گيـري تصـادفي طبقـه اي متناسب با حجم ، نمونه اي به تعداد ١١٠ نفر انتخاب شد.
بنابراين اگر کتابخانـه هـا داراي سـرمايۀ اجتمـاعي بالايي باشند قادر خواهند بود نتايج مطلوب تري ارائه دهند و با افزايش اين سرمايه در کتابخانه هـا، جامعۀ دانشگاهي نيز از مواهب سرمايۀ اجتماعي همچون جو اعتماد و اطمينـان ، افـزايش بهـره وري نيروي انساني، ارتقاي همکاري بين افراد، تسهيم دانش ، نوآوري و بهبود کيفيت خـدمات سـازمان بهره مند خواهد شد.
بررسي سؤال شمارة ٣ پژوهش آيا بين ميزان بعد رابطه اي سرمايۀ اجتمـاعي کتابـداران کتابخانـه هـاي دانشـگاه تهـران بـا دانشـگاه شريف تفاوت معناداري وجود دارد؟ جدول ٦.
بررسي سؤال شمارة ٤ پژوهش آيا بين ميزان بعد ساختاري سرمايۀ اجتماعي کتابـداران کتابخانـه هـاي دانشـگاه تهـران بـا دانشـگاه شريف تفاوت معناداري وجود دارد؟ جدول ٧.
به طور کلي با تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش در بخش يافته هـا، مـيتـوان بـه ايـن نتيجـه رسيد که از نظر آماري، وضعيت هر دو جامعۀ مورد بررسي يعني کتابداران کتابخانه هـاي دانشـگاه تهران و شريف از نظر ميزان سرمايۀ اجتماعي در سطح به نسبت مطلوبي قرار دارنـد.
M. Haris et al (2013)Social Capital and Knowledge Sharing as Determinants of Academic Performance, Journal of Behavioral & Applied Management, 15 ( 1):25 21.