چکیده:
هر منطقه با توجه به پتانسیل ها و توانمندیهای موجود خود میتواند در مسیر توسعه قرار گیرد و اولین قدم برای توسعه یک منطقه ، توسعه اقتصادی میباشد. از طرف دیگر، گردشگری با دارا بودن نقش راهبردی و کلیدی در توسعه منطقه ای میتواند تاثیر عمدهای بر تولید درآمد و جذب سرمایه در منطقه داشته باشد. شهرستان ارومیه یکی از مهم ترین شهرستان های کشور در زمینه جذب گردشگر میباشد. این شهرستان هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی است . اما تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در زمینه جذب گردشگر دست یابد. در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، با بکارگیری فرایند برنامه ریزی راهبردی اقدام به ارائه راهکارها و تعیین راهبردهای کاربردی در جهت توسعه گردشگری شده است . در این فرایند با بررسی نقاط قوت، ضعف ، قابلیت ها و فرصت های گردشگری شهرستان ارومیه ، به این نتایج رسیدهایم که استراتژیهای مناسب در برنامه ریزی گردشگری شهرستان، در اولویت نخست راهبردهای محافظه کارانه اند و راهبردهای تهاجمی در اولویت دوم برنامه ریزی قرار گرفته اند. در واقع راهبرد محافظه کارانه با امتیاز ٨.٤٩ به عنوان بهترین راهبرد در توسعه گردشگری شهرستان تلقی میشود و باید به این راهبرد؛ تقویت مدیریت و بازاریابی گردشگری شهرستان به منظور معرفی هر چه بهتر پتانسیل های گردشگری شهرستان و جذب گردشگران بیشتر، توجه ویژه شود. همچنین راهبرد تهاجمی با امتیاز ٨.٣٥ موثرترین راهبرد بعد از راهبرد محافظه کارانه قلمداد میشود که برای رسیدن به توسعه پایدار گردشگری در شهرستان، راهبرد توسعه مناطق نمونه گردشگری بویژه مناطق دارای جاذبه های طبیعی، پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"SO١: تقویت و توسعه مجتمع های توریستی اطراف دریاچه ارومیه SO٢:توسعه مناطق نمونه گردشگری، بویژه مناطق دارای جاذبه های طبیعی SO٣: معرفی بهتر و توسعه اماکن تاریخی، بویژه کلیساهای موجود شهرستان به گردشگران SO٤: تقویت بازارچه مرزی و افزایش کیفیت ارائه خدمات رفاهی به گردشگران SO٥: امکان برگزاری نمایشگاههای ملی و بین المللی در شهر ارومیه WO١: ارائۀ راهحلی مناسب برای جلوگیری از خشک شدن دریاچۀ ارومیه WO٢: تقویت مدیریت و بازاریابی گردشگری شهرستان WO٣: افزایش سرمایه گذاری دولت و حمایت از بخش خصوصی و برای توسعۀ گردشگری شهرستان WO٤: تقویت زیرساخت های حمل و نقل درون شهری و برون شهری شهرستان و معرفی بهتر جاذبه های گردشگری تهدیدها (T) استراتژی تنوع (ST) استراتژی تدافعی (WT) در جدول ماتریس ارزیابی عوامل خارجی حاکم بر گردشگری شهرستان، ٩ تهدید شناسایی شده است .
ST١: بسیج تمامی سازمانهای مربوطه برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه و انقراض گونه های مختلف جانوری و گیاهی ST٢: افزایش بودجه تخصیصی برای توسعه جاذبه های و هماهنگی بیشتر دستگاههای مربوطه ST٣: حداکثر استفاده از پتانسیل های گردشگری شهرستان برای افزایش مدت اقامت گردشگران WT١: مشارکت تمامی گروهها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی، ملی و استانی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچۀ ارومیه WT٢: به کارگیری مدیریت شایسته و کارامد در برنامه ریزی گردشگری برای تقویت موقعیت گردشگری شهرستان WT٣: احیا و مرمت آثار باستانی و تاریخی در برابر مخاطرات طبیعی و انسانی و توسعۀ جاذبه های طبیعی (مأخذ: محاسبات نویسندگان) ٣-٢-٣-٢- تشکیل ماتریس داخلی و خارجی (انتخاب راهبردهای مناسب و قابل قبول) پس از تدوین راهبردهای اولیه از مقایسۀ عوامل داخلی و خارجی در ماتریس SWOT، راهبردهای قابل قبول از میان این راهبردها انتخاب گردید."