چکیده:
در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان،یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایعالهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعارف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کردهباشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجامشده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک ادیان فوق، بررسی گردیدهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیانتوحیدی اسلام و مسیحیت از راه کلیدواژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه(متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرارسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخرویآدمی واقع شدهاست. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است. واژههای کلیدی مثبت اندیشی، امید، قرآن، عهدجدید، هدف در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان،یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایعالهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعارف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کردهباشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجامشده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک ادیان فوق، بررسی گردیدهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیانتوحیدی اسلام و مسیحیت از راه کلیدواژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه(متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرارسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخرویآدمی واقع شدهاست. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است. در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان،یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایعالهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعارف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کردهباشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجامشده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک ادیان فوق، بررسی گردیدهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیانتوحیدی اسلام و مسیحیت از راه کلیدواژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه(متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرارسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخرویآدمی واقع شدهاست. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان بدین نتیجه رسید که مفهوم مثبتاندیشی در ادیان توحیدی اسلام و مسحیت از راه کلیدواژه امید قابل پیگیری است؛ البته امید نیز، خود دارای دو نوع مطلوب و نامطلوب بوده که تنها نوع مطلوب آن(یعنی امید صادق و حقیقی که مدنظر این نوشتار نیز هست)؛ در ارتباط با خدواند است، یعنی در رسیدن انسان به خداوند و غرقشدن در عبودیت و پرستش او نهفته؛ بنابراین امید واقعی و مثبتاندیشی حقیقی با ایمان به خداوند و عشق به او در آدمی ایجاد و بهواسطه رحمت الهی و تجلی صفات او در بشر تقویت میگردد.
از دیدگاه اناجیل سهگانه و نیز آیات قرآنکریم، آدمی میتواند امیدوارباشد که بهواسطه ایمان به خداوند و پیروی از شریعت و اطاعت محض از نبی خدا، به حیات جاودان و آرامش ابدی نائل گردد با این تفاوت که قرآنکریم، از حیات اخروی بسیار سخن گفته و مؤمنان را امیدوار میسازد که در زندگانی اخروی هیچ یک از اعمال نیک دنیوی ایشان از صفحه هستی پاک نمیشود(غافر: 39) اما در اناجیل سهگانه، از حیات جاودان با نام ملکوت تعبیر شده که دارای معانی گوناگون و متعلقات بسیاری است، اما چون حقیقتی روحانی است که تنها بهواسطه ایمان، میتوان بدان رسید، از اینرو، تنها بخشی از آن، واقع در عالم غیب است."