چکیده:
" Right to life" as the fundamental rights of every person, from the beginning, has been important in the different schools of thought and religions, especially the monotheistic religions. In this paper, we discuss about "execution" and "abortion" as two of the most fundamental issues surrounding the "right to life", which has existed in human societies from the past to present. In Zoroastrianism, the punishment of "whip" has been more significant than other punishments, including the execution, however, in several cases, the execution is imported, such as eating human flesh, banditry, etc. Also the act of "abortion" is never excused or ignored and it is known equal murder. In Judaism, the Torah puts the execution as the punishment of manslaughter. Among other crimes based on Judaism punishable by death, include: polytheism, kidnapping, sodomy, etc. There are different opinions among Jewish scientists in the case of abortion. Some of them prohibited this act, except when the mother's life is in danger. In addition risk for the mother, some others allow abortion for the reason of genetic diseases as well, and some recognize right to abortion just for mothers. In Christianity, the laws are more moral than criminal and penal. Perhaps only in the case of apostasy, the execution is prescribed. However, in the thirteenth century, church announced death as punishment of heresy, so it could not be rooted in original Christian faith. In Catholics and Protestants view, the embryo, from the moment of conception, is the perfect man with the right to life. Therefore, abortion is prohibited and punishable by apostasy known. Of course, there are other opposite opinions between different Christian schools. In Islam, the execution as criminal law divides into three types: retaliatory execution runs against murder, the penalty execution runs against some crimes such as sexual assault, working against religion and social security, etc., and the sentence execution determined by religious ruler. Most of Shiite jurists believe that abortion is forbidden except when the mother's life is in danger and spirit of the fetus is not blown. At the end ,it should be noted that: 1.existing the punishment of execution in monotheistic religions does not mean low importance of human life in these religions, but rather the opposite, this punishment determined to safeguard the life of all members of society. 2. With the understanding that monotheistic religions pay special attention to the issue of "right to life" and spend efforts in this way, it can be result a general rule that "in all monotheistic religions perspective, whatever that takes away people's life or put it at risk, is condemned and prohibited" «حق حیات» به عنوان اساسیترین حقوق بشری، همواره مورد توجه مکاتب مختلف فکری و مذهبی، مخصوصا ادیان توحیدی قرار داشته است. در این مقاله به بررسی دو مسئله اساسی پیرامون «حق حیات»، از دیدگاه ادیان توحیدی خواهیم پرداخت : 1. مساله سقط جنین به عنوان یکی از مهمترین مباحثی که در این زمینه مطرح میشود. با نشان دادن اهتمام ادیان توحیدی در مورد حفظ جنین و جایز نشمردن سقط جنین، معلوم میشود حفظ حیات انسان ها از مسلما شمرده میشود. 2. مساله اعدام. هر گاه سخن از حق حیات به میان میآید مساله اعدام در احکام شرعی ادیان توحیدی مساله ای چالش برانگیز خواهد بود. در آیین زرتشت عمل «سقط جنین» به هیچ بهانهای قابل چشمپوشی دانسته نمیشود و گناه سقط جنین برابر با گناه قتل عمد تلقی میشود.در زرتشت کیفر «تازیانه» بیش از سایر مجازاتها از جمله اعدام مورد توجه قرار گرفته است؛ با این حال در مواردی بنابر مصلحت های خاصی کیفر مرگ نیز وضع شده است. در دین یهودیت در "ده فرمان" حفظ حیات انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در این دین در مورد سقط جنین نظرات مختلفی وجود دارد. برخی این عمل را ممنوع میدانند؛ مگر آنگاه که زندگی مادر در خطر باشد. برخی بیماریهای ژنتیکی را نیز مجوز سقط جنین میدانند و برخی حق سقط جنین را برای خود مادر به رسمیت شناختند. در یهودیت مجازات مرگ در مقابل قتل نفس قرار داده شده است. از جمله جرایم دیگری که مجازات اعدام دارد عبارتند از: عبادت خدایان دیگر، آدم دزدی، زنای محصنه، لواط و مانند آن . در دین مسیحیت نیز به حق حیات انسان ها و حفظ جنین توجه شده است.از دیدگاه کاتولیکها جنین از همان لحظه انعقاد نطفه، انسانی کامل و دارای حق حیات است. لذا از سقط جنین منع کرده و مجازات آن را طرد از دین دانستند. البته در بین سایر فرق مسیحیت دیدگاههای دیگری وجود دارد که حیات جنین بعد از دمیده شدن روح را محترم می شمارد. در مورد حکم اعدام باید توجه داشت که در مسیحیت بیشتر برقوانین اخلاقی تاکید میشود تا احکام کیفری و جزایی. کلیسا در دوره قرون وسطا تنها در مورد ارتداد مجازات مرگ تعیین کرد و البته در قرن سیزدهم مجازات بدعت را نیز مرگ اعلام کرد؛ البته این احکام امروزه اجرا نمی شود.. در دین اسلام، به صراحت حفظ جان انسان ها محترم شمرده شده است. مشهور فقهای شیعه، سقط جنین را حرام میدانند؛ مگر آنکه برای جان مادر خطرناک بوده و روح در جنین دمیده نشده باشد. حکم اعدام در وهله نخست برای حفظ جان انسان ها به عنوان قصاص در برابر قتل عمد در نظرگرفته شده است.علاوه بر این حکم اعدام برای حفظ حدود الاهی و نیز امنیت جامعه دینی در نظر گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"این امر تا وقتی درست است که طفل هنوز به دنیا نیامده است؛ در این صورت «میتوان او را کشت و مادر را نجات داد»(راشی و مئیری، سنهدرین 72) اما از لحظهای که جزء بزرگتر بدن جنین پای بر جهان نهاد، دیگر حتی اگر زندگی مادر را به خطر اندازد، نمیتوان آن را از بین برد؛ زیرا «کسی نمیتواند زندگی یک فرد را برای نجات دیگری از بین ببرد»(اوهالوت، سنهدرین، همان) گرچه بر اساس دفاع مشروع، قاعدهای که تلمود پذیرفته، این است که میتوان جان شخص تحت تعقیب را حتی با کشتن تعقیبکننده نجات داد.
با این تفاوت که در سنت یهودی اجرای حکم قصاص ضامن حفظ حیات دانسته شده است، اما عیسی مسیح در تعالیم خود بدون اینکه بخواهد احکام شریعت را نسخ کند با تاکید بر دستورات اخلاقی مثل: تواضع، گذشت و محبت با رویکرد اخلاقی احکام شریعت را تفسیر میکند : «گفته شده است که اگر کسی مرتکب قتل شود، محکوم به مرگ میباشد.
بههمین دلیل روزی به صورت افراطی به وضع مجازات اعدام حتی برای جرایمی مثل سقط جنین میپردازد و روزی دیگر به حذف کامل اعـدام از جرگـه مجازاتهـا دست میزننـد و خطرناکترین جانیان را به حال خود وا میگذارند و از کسانی که بارهـا مرتکب قتل عمد به شکلهـای فجیعـی شـدهاند، با مجازات حبس ابد پذیرایی میکنند.
دین مبین اسلام نیز به عنوان خاتم ادیان توحیدی عنایت ویژهای به بحث «حق حیات» کرده است؛ به طوری که آیات و روایات متعددی در ارتباط با لزوم رعایت حق حیات خود و دیگران در این دین آسمانی وارد شده است."