چکیده:
با نمایان شدن ابعاد منفی توسعه، بدون توجه به پایداری آن، امروزه مفاهیم جدیدی در ابعاد مختلف آن مطرح شده است. یکی از این مفاهیم گردشگری پایدار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل زیستمحیطی، اجتماعی، و اقتصادی بر گردشگری پایدار انجام یافته است. در این زمینه، پس از مطالعۀ مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق، ابعاد و مؤلفههای زیستمحیطی و اجتماعی بر گردشگری شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفیـ پیمایشی است و از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق را گردشگران و کارشناسان صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای تحلیل آماری استفاده شده است. در این فرایند، با بررسی عوامل تأثیرگذار بر گردشگری پایدار از بعد زیستمحیطی، اجتماعی، و اقتصادی از ماتریس اهمیتـ عملکرد برای مقایسۀ دیدگاه گردشگران و کارشناسان در حوزۀ گردشگری استفاده شد. نتیجۀ به دست آمده در این پژوهش، تفاوت اندکی بین دیدگاه گردشگران و کارشناسان دربارۀ عوامل اجتماعی نشان میدهد؛ درحالیکه عوامل زیستمحیطی از دیدگاه کارشناسان مهمتر ارزیابی شد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل اهمیت ـ عملکرد گردشگری پایدار: با استناد بر عوامل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زهرا نصراللهی ـ دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد فریده موسی بیکی ده آبادی * ـ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد دریافت مقاله : ١٣٩٣/١١/١، پذیرش مقاله :١٣٩٤/٢/٢٧ چکیده با نمایان شدن ابعاد منفی توسعه ، بدون توجه به پایداری آن ، امروزه مفاهیم جدیدی در ابعاد مختلف آن مطرح شده است .
تجزیه و تحلیل اهمیت ـ عملکرد تکنیکی برای درک سطح رضایت پاسخ دهندگان با توجه به انتظاراتشان از استاندارد خدمات (٢٠٠٧ Fyall &Tosun, Tamika, Timothy ) است .
مبانی نظری طی چهار دهۀ گذشته ، تحقیقات در زمینۀ گردشگری بر موضوعات اجتماعی و زیست محیطی تمرکز داشته است ( ,Allen Long, Perdue & Kieselbach 1988; Brougham & Butler 1981; Cater 1987; Cohen 1978; Farrell & ١٩٧٣ Young ;١٩٧٥ Ash &Turner ;١٩٧٧ Smith ;١٩٨٦ Var &Liu ;١٩٨٧ McLellan) درصورتیکه از بیست سال پیش کلیدواژة گردشگری پایدار در تحقیقات رواج یافته است (١٩٩٠ Butler ;١٩٩١ May).
به منظور توسعۀ پایدار یک مقصد گردشگری، انبوه و ایجاد تعادل بین جنبه های اقتصادی، زیست محیطی، و اجتماعی، افراد ذینفع باید دربارة ادراک گردشگران از عوامل مهم محیطی و اجتماعی هنگام بازدید از مقصد و اینکه این عوامل چگونه از سوی ارائه دهندگان خدمات گردشگری اجرا میشود، بدانند.
Sustainable Tourism Development: A Case Study of North Cyprus, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(3).