چکیده:
آموزش، به عنوان یکی از مفاهیم سرمایه انسانی، تواناییهای متعددی را در نیروی کار ایجاد میکند و موجب افزایش قدرت تولید و بازدهی کار میشود. هدف این مطالعه بررسی اثر نابرابریهای آموزشی بر بهره وری کل عوامل تولید در ایران بود. در این خصوص ضریب جینی آموزش به عنوان شاخصی برای بیان نابرابری آموزشی، برای افراد ١٥ سال به بالا، با استفاده از روش توماس و همکاران (٢٠٠١) محاسبه شد. با بهره گیری از داده های سری زمانی ایران طی دوره ١٣٩٠-١٣٤٩ و رهیافت اقتصادسنجی ARDL، نابرابری آموزشی و رابطه تجربی آن با بهره وری کل عوامل تولید آزمون شد. بر اساس نتایج به دست آمده بین ضریب جینی آموزشی و بهره وری کل عوامل تولید در کوتاه مدت و بلندمدت رابطه منفی و معنادار وجود دارد؛ به دیگر سخن ، کاهش نابرابریهای آموزشی موجب افزایش بهره وری کل عوامل تولید میشود.
خلاصه ماشینی:
"در این بررسی از داده های کلان چین برای دوره زمانی ١٩٧٨ تا ٢٠٠٤ و از ضریب جینی آموزش به عنوان شاخص برابری آموزشی به منظور تعیین رابطه بین عدالت آموزشی و رشد اقتصادی استفاده شد و نتایج نشان داد که عدالت آموزشی علاوه بر ترویج هماهنگی اجتماعی ، آثار مثبتی بر کیفیت رشد اقتصادی دارد و جهت علیت از ضریب جینی به سمت بهره وری کل عوامل تولید است .
نتایج به دست آمده از برآورد مدل با استفاده از روش خود توضیح با وقفه های گسترده ٤ نشان میدهد که متوسط سالهای تحصیل نیروی کار و نسبت مخارج بهداشتی به تولید ناخالص داخلی [به عنوان جانشینهای سرمایه انسانی از نوع آموزش و سلامت ] بر سطح بهره وری اثر مثبت و معنادار دارند.
جدول ١- آمار ضریب جینی آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١- ضریب جینی آموزش ایران طی سالهای ١٣٩٠- ١٣٤٩ به منظور بررسی ارتباط نابرابری آموزشی و بهره وری کل عوامل تولید از مدل مطالعه چانگ ژنگ و جین (٢٠٠٩ ,Jin &Changzheng ) به صورت معادله (٢) استفاده شده است .
با توجه به اینکه بهره وری به عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار در رشد اقتصادی کشورهای جهان مطرح بوده و این مطلب در خصوص کشور ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، ضریب جینی آموزشی به عنوان شاخصی برای بیان نابرابریهای آموزشی در بین سایر عوامل مؤثر بررسی شده بر بهره وری کل عوامل تولید بیشترین تأثیر را طی دوره مورد بررسی در ایران نشان میدهد."