چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان در پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان بود. روش تحقیق حاضر کیفی مبتنی بر روش دلفی است. 30 نفر از خبرگان واجد شرایط از بین اساتید دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی، ادبیات و علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم اداری و حقوق دانشگاه اصفهان در سال 1393 به عنوان نمونه آماری شناسایی و انتخاب شدند و در طی دو مرحله و از طریق پرسشنامه به شناسایی و اولویتبندی راهکار اساسی ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان در پیشگیری از مصرف مواد پرداخته شد. طبق نتایج بهدست آمده براساس نظر خبرگان برای دستیابی به هدف تحقیق، 40 راهکار ارائه و از بین آنها 10 راهکار اساسی اولویتبندی شدند که در آنها بر راهکارهای افزایش دانش، توانایی و مهارتها، اعتماد، همدلی، صمیمیت و حمایت، ترویج ارزشهای فرهنگی، معنوی و دینی، همکاری، پیوند وتعلق، شان و منزلت دانشجو و مساوات و برابری، گفتگو، تبادل نظر و نقد مسائل وآسیبهای اجتماعی، یکپارچگی و مسئولیتپذیری اجتماعی، حساسسازی دانشجویان نسبت به سلامت جسمی و روانی یکدیگر و الگوبرداری از رفتارهای صحیح و ارزشگذاری به آنها در دانشجویان تاکید شده است.
خلاصه ماشینی:
"راهکارهای پیشنهادی خبرگان در ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان ردیف راهکارهای ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان در پیشگیری از مصرف مواد و روانگردانها میانگین ارزش قائل شدن برای دانشجویان و توجه بهآنها 03/3 ترویج فضای احترام متقابل بین دانشجویان و اساتید 07/3 احترام نسبت به عقاید شخصی دانشجویان 01/3 توجه به تعاملات خانواده دانشجویان با دانشگاه 05/3 توجه به تعاملات دانشجویان با اساتید، مدیران و کارکنان 33/3 تقویت اعتماد بین دانشجویان، مدیران و اساتید 10/3 تشویق دانشجویان نسبت به بیان آزادانه عقاید و ارزشهای خود 03/3 تشویق دانشجویان نسبت به بیان انتقادهای سازنده خود 13/3 تشویق دانشجویان نسبت به ارائه پیشنهادهای سازنده خود 13/3 تشویق دانشجویان نسبت به خلق ایدههای خلاقانه 13/3 تشویق دانشجویان نسبت به نقد و تبادل نظر در مسائل اجتماعی 37/3 تشویق دانشجویان به یادگیری روشهای حل مسئله و تفکر انتقادی 55/4 تشویق دانشجویان به یادگیری شیوههای خودمراقبتی 85/4 تشویق دانشجویان به یادگیری مهارتهای مدیریت خود 18/4 تشویق دانشجویان به خودارزیابی مستمر در زندگی 78/3 تشویق دانشجویان به عضویت در انجمنهای علمی، فرهنگی، دینی و ورزشی 45/3 تفویض اختیار تصمیمگیری به دانشجویان در انجمنها و گروههای کوچک 32 /3 تشویق یکپارچگی و همدلی در محیط دانشگاه و دانشگاهیان 40/4 تشویق دانشجویان به انجام کارهایی با اهداف روشن و قابل ارزش 65/3 تشویق اجازه به حرکت دانشجویان بهسوی مبادله، تقسیم و پالایش ایدههای خلاقانه 66/3 تشویق دانشجویان به همکاری در برگزاری مناسبتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی 55/4 تشویق دانشجویان به یادگیری راهکارهای صحیح حمایت عاطفی و اجتماعی از یکدیگر 55/3 ردیف راهکارهای ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان در پیشگیری از مصرف مواد و روانگردانها میانگین تشویق دانشجویان به حل تعارضهای دانشجویی بهصورت جمعی و مسالمتآمیز 39/3 تقویت مراکز مشاوره، درمان و مددکاری دانشجویی در دانشگاه 36/3 ترویج ارزشهای معنوی، فضایل اخلاقی و دینی در همکاری گروهی و رفتار نوعدوستانه 95/4 ترویج روحیه اعتراف صادقانه به اشتباهها و کمبودها در بین دانشجویان 74/3 ترویج روحیه خیرخواهانه و مثبتاندیشی در بین دانشجویان 95 /3 ترویج انواع رفتارهای کمکرسانی، همکاری و همافزایی 02/4 تأکید بر برابری بین دانشجویان نسبت به بیان آزادانه عقاید و ارزشهای خود 50/3 برخورد قانونمند، بیطرفانه و منصفانه مدیران و مسئولان با خطاهای دانشجویان 85/3 حساس ساختن دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به سلامت روانی یکدیگر 99/3 ترویج الگوهای صحیح رفتاری و ارزشمندی آنها 39/3 تأکید بر اهمیت نقش الگوهای رفتاری اساتید و مدیران بر دانشجویان 87/3 برگزاری نشستهای صمیمانه و هدفمند بین اساتید، مدیران و دانشجویان 05/3 تشویق اساتید برای شرکت در فعالیتهای مددجویانه دانشجویان 78/3 اطلاعرسانی راهکارهای صحیح حمایت عاطفی، مالی یا حقوقی به اساتید 22/3 توانمندسازی دانشجویان در معنابخشی و هدفمندی زندگی خود 01/4 امیدوارساختن دانشجویان نسبت به آینده خود در دانشگاه 25/4 ایجاد تعلق و نزدیکی بین دانشجویان و پذیرش یکدیگر 26/3 فراهم ساختن شرایط لازم جهت نیل به آرامش در انجام کارها 42/3 سپس راهکارهای بهدست آمده دوباره در اختیار خبرگان قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا با بهرهگیری از طیف (1 تا 10)، میزان تناسب هر راهکار را جهت ارتقاء مشارکت اجتماعی دانشجویان در پیشگیری از مصرف مواد و روانگردانها (هدف اصلی تحقیق) تعیین کنند."