چکیده:
بیش از دو دهه حرکتهای جدید جنبشهای اسلامی در جهان اسلام مورد توجه و محل بحث تحلیلگران جنبشهای اسلامی در سراسر جهان قرار گرفته است. یکی از جنبشهای بزرگی که به صورتی فراگیر با شعار احیای متن اسلامی در جهان اسلام قد علم کرده و با حرکتها و فعالیتهای گاه تندروانه خود توجه جهانیان را به خود جلب ساخته، تحرکات سلفیگرایانة متاثر از اندیشههای معطوف به احیای منش اسلامی سلف صالح است که در قالبهای گوناگون و با شدت و ضعف در عملکرد از یکدیگر تفکیک میشوند. رشد و توسعه این دست اندیشهها در جای جای جهان اسلام متفاوت و با انگیزهها و انگیزشهای گوناگونی بوده است. در این میان، شمال و غرب افریقا که کشورهای بسیار مهمی را در جهان اسلام دربرمیگیرند، هم به لحاظ فکری و ایدئولوژیک و هم به لحاظ جغرافیای سیاسی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردارند. در مقاله پیش رو تلاش شده است اندیشههای سلفیگرایانه با گرایش جهادی و تکفیری در غرب جهان اسلام، نقد و بررسی و در دو قسمت و در دو شماره تقدیم شود.
خلاصه ماشینی:
"برخی گروههای جهادی در لیبی22 نام رهبری وضع فعلی حزب التحریر الاسلامی ـــ کوچک و سرکوبشده الدعوة الاسلامیة ـــ کوچک و سرکوبشده وهابیون ـــ کوچک و سرکوبشده الجماعة الاسلامیة اللیبیة المقاتلة عبدالله الصادق ابوالبراء اللیبی تشکیلات سازمانی کوچک، فعال و عضو القاعده سلفیهای جهادی ـ تکفیری در تونس تونس همانند سایر کشورهای اسلامی شمال افریقا، سالها در یوغ اشغالگری استعمار قرار داشته، بنابراین، حرکتهای اسلامی در این کشور عمدتا با حضور اشغالگران فرانسوی و علیه آنان شکل گرفته است.
عبدالرئوف العیادی، وکیل برخی دستگیرشدگان این جماعتهای پراکنده، با اشاره به پراکندگی و عدم سازماندهی واقعی این گروهها در حال حاضر، و تلاش دولت برای انکار و سانسور حضور چنین گرایشهایی در جامعه، اظهار میدارد: «بیشتر فعالیت و عضوگیری گروههای سلفی و جهادی ـ تکفیری در مدارس و دانشگاههای تونس و میان دانشآموزان و دانشجویان با میانگین سنی 20 تا 26 سال است که آنها نیز 70 درصد جمعیت تکفیریها و جهادیها را تشکیل میدهند.
جماعة الاسلامیة التونسة المقاتلة طارق معروفی (زندانی در بلژیک)، سازمانی کوچک و نزدیک به القاعده منظمة السنة و الجماعة فی تونس نزار طرابلسی (زندانی در بلژیک)، سازمانی کوچک و نزدیک به القاعده جبهه اسلامی تونس علی بن طاهر (زندانی در تونس) سازمانی کوچک، نزدیک به القاعده و فعال نتیجهگیری همانگونه که بیان شد، سلفیهای جهادی و تکفیری همانند سایر نحلههای فکری سلفیه، متأثر از افکار و اعمال دینی و مذهبی قشری از متفکران اسلامی هستند که معتقد بودند در اعمال، افعال و اعتقادات دینی، مذهبی و اجتماعی باید به سیره سلف صالح، یعنی شرایط دوران حضرت محمد(ص) در صدر اسلام و صحابه و تابعین تمسک جست و تلاش کرد جامعه مسلمین بدین سو سوق یابد."