چکیده:
قرآن کریم به عنوان والاترین شاهکار نثر فنی و معجزه خاتم انبیاء، غنیترین متنی است که سرودههای بسیاری از شاعران با آن پیوند برقرار نموده است؛ از جمله این شاعران محمد الفراتی، شاعر و مترجم نامدار معاصر عربی است که تعابیر و مفاهیم قرآنی ر ا به گونهای هنرمندانه و با خلاقیتی خاص، توأم با ظرافتهای ادبی در شعرش به کار رفته است و باعث جذابیت و تأثیرگذاری فوق العاده اشعارش شده است. بدین منظور پژوهش حاضر در پی آن است که با روش تحلیلی – توصیفی به تبیین و تشریح بینامتنی قرآنی در سروده «الکومیدیا السماویة» بپردازد تا از این رهگذر به شناخت چگونگی و میزان تأثیرگذاری قرآن بر روساخت و ژرف ساخت اشعار او دست یابد.
خلاصه ماشینی:
نویسنده مسئول: محسن سیفی"/> چکیده قرآن کریم به عنوان والاترین شاهکار نثر فنی و معجزه خاتم انبیاء، غنیترین متنی است که سرودههای بسیاری از شاعران با آن پیوند برقرار نموده است؛ از جمله این شاعران محمد الفراتی، شاعر و مترجم نامدار معاصر عربی است که تعابیر و مفاهیم قرآنی ر ا به گونهای هنرمندانه و با خلاقیتی خاص، توأم با ظرافتهای ادبی در شعرش به کار رفته است و باعث جذابیت و تأثیرگذاری فوق العاده اشعارش شده است.
سؤالات پژوهش سؤالی که مطرح میشود این است که آیا شاعر در این اثر خود افزون بر خلاقیت و شکوفایی ذاتی خود، از قرآن و مضامین آن تأثیر پذیرفته است؟ اگر تأثیر پذیرفته، این تأثیرپذیری تا چه اندازه میباشد؟ آیا در آیات قرآن تغییری صورت داده یا همان را بدون تغییر و حذف و اضافه در ابیات خویش به کاربرده است؟ فرضیات پژوهش ـ محمد الفراتی در این سروده در تصویرسازی جامعه آرمانی متأثر از اوصاف بهشت در قرآن است.
4. قیامت الفراتی علاوه بر اینکه به مرگ و عالم پس از مرگ(برزخ) اعتقاد داشت، به روز قیامت نیز اعتقاد دارد، وی با بیان مسائل مرگ و زندگی و روز قیامت، قصد دارد تا مسائل اجتماعی و سیاسی بهویژه ظلم و فسادی که در جامعه حاکم بود را بیان کند: در سروده «کوکب الشعراء» وی اینگونه میسراید: سینکشف الحجاب غدا فتخزی أناس حین لا یخزی سواها عمائم کالقلانس خادعات وقیت السوء فاحذر من ریاها (السلیمان،2000: 246) شاعر میگوید، روزی که حجابها برداشته میشود و هر کس به سزای اعمال خود میرسد؛ اگر نیکی انجام داده باشد در روز قیامت پاداش آن را میبیند و اگر عمل بدی انجام داده باشد یا از روی ریا بوده است جزای همه را در روز قیامت مشاهده میکند.