چکیده:
هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار بود. شرکتکنندگان در تحقیق 30 دانشجوی پسر و دختر ورزشکار دانشگاه تهران بودند که براساس نمرههای کسبشده در پرسشنامۀ وضوح تصویرسازی حرکتی-2 به دو گروه همگن 15 نفری پسر و دختر تقسیم شدند. به شرکتکنندگان در سه نوبت آزمون، بازخورد زیستی شنیداری ارائه شد و نمرههای آنها در سه شاخص انگیختگی ثبت شد. شرایط عادی بدون تصویرسازی برای آزمون اول اجرا شد. در آزمون دوم از شرکتکنندگان خواسته شد موقعیت خود را در شرایط مسابقه تصویرسازی ذهنی کنند؛ در آزمون نهایی باید با استفاده از روشهای تنفس آرام و عمیق و همچنین بازخورد شنیداری سعی میکردند خود را به شرایط آرامش برسانند و انگیختگی خود را کاهش دهند. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و تی مستقل نشان داد که در نمرههای هر سه شاخص ضربان قلب، دما و پاسخ گالوانیک در آزمون نهایی تفاوت معناداری بین نمرههای میانگین دو گروه دختر و پسر ورزشکار وجود داشت (05/0 ≥P ). یافتهها نشان میدهد که پسران در مقایسه با دختران، از توانایی کنترل انگیختگی بیشتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
دانشيار گروه رفتار حركتي، دانشكدي تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران، تهران، ايران چكيده هدف از تحقيق حاضر مقايسة توانايي كنترل انگيختگي با دو روش تصويرسازي ذهني و بازخورد زيستي در پسران و دختران ورزشكار بود.
نتايج آزمون تحليل واريانس با اندازه هاي تكراري و تي مستقل نشان داد كه در نمره هاي هر سه شاخص ضربان قلب، دما و پاسخ گالوانيك در آزمون نهايي تفاوت معناداري بين نمرههاي ميانگين دو گروه دختر و پسر ورزشكار وجود داشت (05/0 ≤P ).
تحقيقات نشان دادهاند كه آموزش بازخورد زيستي ممكن است در تعليم دادن به ورزشكاران پراسترس كمك كند تا بر فرايندهاي روان فيزيولوژيك خودشان كنترل داشته Monguillot, Jane and Bonillo Mental imagery Biofeedback باشند و به آنها در انجام بهترين عملكرد خود كمك ميكند.
البته عوامل بسيار زيادي در اجراي موفقيتآميز ورزشكار وجود دارد، ولي در بين اين عوامل به نظر مي رسد تحقيقات چندان زيادي در مورد تفاوت هاي جنسيتي و اثر آن بر كنترل انگيختگي بهوسيلة روشهاي روا و پايا همچون بازخورد زيستي و تصويرسازي ذهني صورت نگرفته باشد (10).
بحث و نتيجه گيري هدف از اين مطالعه بررسي و مقايسة توانايي كنترل انگيختگي با دو روش تصويرسازي ذهني و بازخورد زيستي در پسران و دختران ورزشكار بود.