چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی اثر دست برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راستدست-تمرین آشکار، راستدست-تمرین پنهان، چپدست- تمرین آشکار، چپدست- تمرین پنهان قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، دقت و زمان عکسالعمل متوالی بود. مرحلة اکتساب شامل اجرای هشتصد کوشش تمرینی بود. ﮔﺮوههای تمرین آشکار، از ﺗﺮﺗﻴﺐ ظهور محرکها آگاهی داشتند، اما به ﮔﺮوههای تمرین پنهان، این آگاهی داده نشد. روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. آنالیز واریانس چندراهه نشان داد که صرفنظر از دست برتر، تمرین پنهان بر یادگیری زمان عکسالعمل در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مؤثرتر از تمرین آشکار بود. مقایسة افراد راستدست و چپدست، صرفنظر از نوع تمرین در دقت پاسخ مرحلة اکتساب معنادار بود و چپدستها بادقتتر بودند. اثر متقابل دست برتر و نوع تمرین بر زمان واکنش و دقت پاسخ معنادار نبود .بدین مفهوم که افراد راستدست و چپدست در تمرین آشکار و همین طور، تمرین پنهان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
خلاصه ماشینی:
3. استاديار دانشگاه اصفهان، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، اصفهان، ايران چكيده هدف اين تحقيق، بررسي اثر دست برتر و دو روش تمرين آشكار و پنهان بر يادگيري توالي حركتي بود.
آناليز واريانس چندراهه نشان داد كه صرفنظر از دست برتر، تمرين پنهان بر يادگيري زمان عكس العمل در هر سه مرحلة اكتساب، يادداري و انتقال مؤثرتر از تمرين آشكار بود.
نتايج آزمون تحليل واريانس براي مؤلفة زمان عكس العمل در مرحلة اكتساب (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طوركه دادههاي جدول نشان ميدهد، اثر اصلي توالي معنادار است (001/0=P و091/41 =F)بين تواليهاي منظم و نامنظم تفاوت معناداري وجود دارد.
براي ميانگين زمان عكس العمل در مرحلة يادداري، اثر اصلي توالي معنادار بود (001/0P= و 757/11 (F=و مقايسه هاي زوجي نشان داد عملكرد در توالي هاي منظم بهتر از تواليهاي نامنظم است.
اثر اصلي دست برتر معنادار نبود (483/0P= و 498/0 (F=؛ اما اثر اصلي روش تمرين معنادار بود (032/0 P=و 856/4F=) و بررسي آماره ها نشان داد كه ميانگين زمان پاسخ گروههاي تمرين پنهان بهتر از تمرين آشكار است.
بحث و نتيجه گيري هدف از اين مطالعه، بررسي تأثير دست برتر و نوع تمرين (آشكار و پنهان) بر يادگيري توالي حركتي (ترتيب ظهور محركها) بود.
يافتههاي ديگر اين مطالعه نشان داد كه صرف نظر از دست برتر، تمرين پنهان در اكتساب، يادداري و انتقال زمان عكس العمل مؤثرتر از تمرين آشكار است.
نتايج آناليز واريانس داده هاي دقت پاسخ نشان داد كه بين دو گروه راست دست و چپ دست بدون در نظر گرفتن روش تمرين در مرحلة اكتساب تفاوت معناداري وجود دارد.