چکیده:
در حال حاضر ایالات متحده در راستای آمریکاییسازی دنیا، الگویی را در حوزه سواد مالی طراحی نموده و با حجم وسیع تبلیغاتی خود درصدد اشاعه آن در سراسر دنیا میباشد. با توجه به اینکه در طراحی الگوی اسلامی تربیت مالی، استفاده از تجربیات الگوی غربی مفید میباشد؛ هدف ما در این مقاله، تحلیل انتقادی این الگو با رویکردی اسلامی است. به این منظور، با جستجو در منابع مختلف دینی، مقالات مرتبط با اقتصاد اسلامی و نیز اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، به نقد موضوعی الگوی متعارف سواد مالی براساس ملاکهای استخراجی از منابع دینی پرداختیم و تلاش نمودیم تا مهمترین جنبههای تشابهات، تمایزات و نیز نواقص آنها را در مقایسه با مبانی و آموزههای دینی مشخص کنیم. مهمترین یافته این پژوهش آن است که الگوی متعارف سواد مالی، الگویی فردگرایانه است و به هویتهای جمعی زندگی انسان کمتر توجه شده است؛ در حالی که در آموزههای اسلامی، در کنار هویتهای فردی زندگی انسان، هویتهای جمعی نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است.
In this time، the United States has designed a model for financial literacy and tries to promote it by its large extent of advertisement throughout the world for the sake of Americanization of the world. According to this fact that using of experiments of the Western model is useful to design an Islamic model for financial education، in this article our goal is the critical analysis of this model by the Islamic approach. For the sake of research on this issue، we do research on different religious contents، ، the articles that are related to Islamic economics and also supreme documents of administration of the Islamic Republic of Iran، and according to the selective principles from the religious contents ، we accomplish the thematic criticism of the conventional model of financial literacy and we try to distinguish between the most important similarities and different aspects and also its defects in comparison to the religious principles. The most important findings of this article are that the conventional model for personal finance education is an individual model and it has less attention to collective identities of human life، but in the Islamic courses، the collective identities are more attended besides the individual identities of human life.
خلاصه ماشینی:
جدول (2): اصل دوم: مالکیت حقیقی خداوند و اعتباری و ظلی بودن مالکیت انسان استاندارد و مقطع معیارهای الگوی متعارف سواد مالی نقد با رویکردی اسلامی کسب درآمد، پایه4، معیار5 مردم میتوانند به وسیله اجاره داراییشان به دیگر مردم، درآمد کسب کنند.
جدول(5): اصل پنجم: مواسات استاندارد و مقطع معیارهای الگوی متعارف سواد مالی نقد با رویکردی اسلامی خرید کالاها و خدمات، پایه12، معیار1 تصمیمهای مصرفکننده توسط قیمت یک کالا یا خدمت، قیمت گزینههای جایگزین، و درآمد مصرفکننده و نیز ترجیحاتش تحت تأثیر قرار میگیرد.
جدول (6): اصل ششم: نکوهش قرض گرفتن غیر نیازمند، ستایش قرضالحسنه دادن و امهال معسر استاندارد و مقطع معیارهای الگوی متعارف سواد مالی نقد با رویکردی اسلامی استفاده از پرداخت مؤجل، پایه4، معیار3 با استفاده از پرداخت موجل برای خرید کالاهای بادوام –مانند: اتومبیلها، خانهها و دستگاهها- مردم در حالی که در حال پرداخت پول آنها هستند؛ قادر به استفاده از آن کالاها هستند.
هرچند الگوی متعارف سواد مالی اعتقادی به رزاقیت خداوند و سنتهای حاکم بر آن ندارد؛ ولی نگارندگان آن در برخی موارد، افراد را دعوت به رعایت اصولی مینماید که طبق سنت الهی موجب افزایش رزق میگردد و دانشمندان غربی با تجربیات خود به این نتیجه رسیدهاند که پایبندی به این موارد، منفعت بیشتری برای مردم به همراه دارد.
جدول (9): اصل نهم: توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی استاندارد و مقطع معیارهای الگوی متعارف سواد مالی نقد با رویکردی اسلامی کسب درآمد، پایه12، معیار5 دستمزد یا حقوق پرداختی به کارکنان در مشاغل، معمولا توسط بازار کار تعیین میشود.