چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری را تمام کارکنان دانشگاه بوعلی سینای همدان تشکیل میدهند که نمونة آماری مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران و از طریق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 185 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامة استاندارد رهبری هوشمند، یادگیری سازمانی و کارآفرینی اجتماعی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: اثر مستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی و یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است، اثر مستقیم یادگیری سازمانی بر کارآفرینی اجتماعی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است. درنتیجه، رهبری هوشمند و یادگیری سازمانی بر توسعة کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزشی عالی تأثیر میگذارد.
Current study with the aim of Effect intelligent leadership Social Entrepreneurship With the role of mediator organizational learning is done. Research methodology Of applied purpose of data collection is descriptive and correlation. The population consisted of all Bu Ali Sina University in Hamedan is staff with Cochran formula 185 as the sample through stratified random sampling method were selected. The data to gather were used from three questionnaires intelligent leadership، organizational learning and social entrepreneurship. The data after collecting were analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results showed that the direct effect of intelligent leadership on social entrepreneurship and organizational learning is positive and significant. Direct effect of direct effect of on social entrepreneurship is positive and significant. Indirect effect of intelligent leadership on social entrepreneurship with role of mediator organizational learning is positive and significant. As a result of the factors affecting the development of social entrepreneurship in higher education are intelligent leadership and organizational learning.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٧/٢٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٩/٢٥ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی انجام گرفت .
در سطح بین الملل نیز سیاست های کلان دانشگاه ها به سمت توسعۀ کارآفرینی و افزایش اطلاعات در این زمینه میرود (١١٥٧ :٢٠١٥ ,Sanli &Hobikoglu ).
کارآفرینی اجتماعی فرصتی منحصربه فرد را برای به چالش کشیدن زمینه های مختلف مدیریت و کسب وکار فراهم کرده است (:٢٠٠٦ ,́Marti &Mair ٣٧) و الگویی (پارادایمی) نوآورانه است که با روش ابتکاری به منظور حل مشکلات اجتماعی، تغییرات اجتماعی و رفع نیازهای اجتماعی در یک سیستم فعالیت میکند (,Chowdhury &Pache ٤٩٦ :٢٠١٢) و در بافتی پیچیده از عوامل سیاسی، اقتصادی و تغییرات اجتماعی در سطح محلی و جهانی توسعه مییابد (٦ :٢٠١٤ ,.
با توجه به مسائل مطرح شده ، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی یادگیری سازمانی است .
این مفهوم مبهم میتواند به دلیل ذات پیچیدة کارآفرینی اجتماعی (مرجانی و صدری، ١٣٩٣: ٢٨٠)، ماهیت چندرشته ای و تلاش پژوهشگران برای تعریف آن از زاویه های مختلف باشد (Peredo ٥٧ :٢٠٠٥ ,Mclean &).
01 با توجه به جدول ٢، بین رهبری هوشمند (٠/٦٥) و یادگیری سازمانی (٠/٦٥) با کارآفرینی اجتماعی در سطح ٠/٠١ رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
الگوی آزمون شدة پژوهش با توجه به شکل بالا، اثر مستقیم رهبری هوشمند (٠/٢٦) با آمارة ٣/٠٣ و اثر غیرمستقیم آن با نقش میانجی یادگیری سازمانی (٠/٤٧) با آمارة ٤/٦٩ بر کارآفرینی اجتماعی در سطح معنیداری ٠/٠٥ مثبت و معنادار است .